ת"פ 72783-12-20 מדינת ישראל נ' הוכמן

אולי יעניין אותך גם

ארבע שנות מאסר לנאשם שהפיץ אלפי תכנים מיניים מזוהים של קטינות ונשים בטלגרם (גזר-דין, שלום נתניה, השופטת אליאנא דניאלי, 20.3.2024):

העובדות: ביהמ"ש הרשיע את הנאשם, לפי הודאתו, בריבוי עבירות של הטרדה מינית והתנכלות (סעיפים 3(א)(5א) ו-5(א) בחוק למניעת הטרדה מינית), ובריבוי עבירות של פגיעה בפרטיות (סעיפים 5 ו-2(4) לחוק הגנת הפרטיות). לפי האישום הנאשם הפעיל מספר חשבונות משתמש ב"טלגרם", יצר את קבוצת הטלגרם "תוצרת כחול לבן", ולקח חלק דומיננטי בהפעלת וניהול קבוצות טלגרם נוספות. מטרת הקבוצות היתה הפצה של סרטונים ותמונות בהן נראות נערות ונשים ישראליות בעת ביצוע אקטים מיניים, או בתמונות חשופות המתמקדות במיניותן, שלא בידיעתן או הסכמתן. לצד התכנים המיניים פורסמו שמותיהן ופרטי הזיהוי שלה הנפגעות, שנלקחו לרוב מהרשתות החברתיות, ללא ידיעתן או הסכמתן. הנאשם הפיץ חלק נכבד מהתכנים המיניים בעצמו.

נפסק: ביום אפל במיוחד גילתה כל אחת מעשרות נפגעות מעשי הנאשם כי תמונות עירום שלה או סרטונים בהם היא מתועדת בעירום, ואף כשהיא מבצעת מעשים מיניים בוטים, הופצו במספר קבוצות טלגרם, פרוצות לעיניי כל. הנפגעות נחשפו לעובדה כי פרטיותן הופרה בריש גליי דרך פניות בוטות שהגיעו אליהן מגברים שונים, או עם משלוח התמונות והסרטונים אליהן ישירות. לחרדתן הן נחשפו לא רק בגופן אלא גם בזהותן, כשלסרטונים ולתמונות הוצמדו פרטיהן המזהים, על מנת לאמת את זהותן בפניי צרכני סרטונים ותמונות אלו.

הנאשם הפעיל מספר חשבונות טלגרם, על מנת להקשות על איתור וזיהוי. הוא הקים את אחת הקבוצות ולקח חלק דומיננטי בתפעול וניהול 4 קבוצות נוספות, בהן פורסמו לפחות 2,304 תמונות ו-836 סרטונים המתמקדים במיניותן של נשים, נערות וקטינות, כשהנאשם העלה לפלטפורמות אלו את מרבית הפרסומים. הנאשם קבע את חוקי הקבוצות, שלט על תכנים מיניים שפרסמו אחרים, עודד משתמשים נוספים להפיץ תכנים מיניים בעצמם, ותימרץ כך את מעגל החשיפה והפגיעה, כשהקבוצה שהקים כללה למעלה מ-16,400 משתמשים. 

מעשים אלה למרבה הצער הפכו בשנים האחרונות לרעה חולה. תופעה ההופכת נפוצה, קלה לביצוע, ופגיעתה קשה וחמורה, כשהפרסום המשפיל משותף שוב ושוב, נפגעי העבירות אינם מודעים להיקף הפרסום, ואינם מסוגלים לעוצרו ולמוחקו באופן מלא אף כאשר נודע להם הדבר, ואף כאשר נכנסות לפעולה רשויות אכיפת החוק. הפצת תכנים מיניים בכלל, וברשת האינטרנט בפרט, ללא הסכמת המצולמות, נערות ובגירות, והקלות בה ניתן כיום לבצע הפצה זו, פוגעת באופן קשה בקודש הקודשים של צנעת הפרט. המעשים פוגעים בערכים החברתיים שעניינם בזכותן החוקתית של המתלוננות להגנה על כבודן, על חירותן, על פרטיותן ועל צנעת חייהן.

המחוקק החמיר את הענישה לצד העבירות הנדונות, באופן המשקף את ההבנה החברתית בדבר חשיבות הערכים הנפגעים, לצד העוצמה והחומרה של הפגיעה בהם. שעה שבין המתלוננות מצויות קטינות ונשים צעירות, גדל עד מאוד כובד משקלם של ערכים אלו, נוכח עומק הפגיעה והשלכותיה, המלוות את הנפגעות לאורך חייהן. מתחם העונש ההולם את מעשי הנאשם נע בין 2.5-6 שנות מאסר, לצד ענישה נלווית. הנאשם הודה במיוחס לו, והוא נעדר עבר פלילי. עם זאת, השתלשלות האירועים טרם הטיעונים לעונש מלמדת על נסיון התחמקות מתמשך של הנאשם ממתן הדין על מעשיו. על הנאשם נגזרו 4 שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי, ופיצוי כולל לקורבנות בסך 225,000 ש"ח.