ת"פ 21127-11-23 מדינת ישראל נ' משאהרה

אולי יעניין אותך גם

תשעה חודשי מאסר בשל פרסומי הסתה לטרור באינסטגרם (גזר-דין, שלום י-ם, השופטת ג'ויה סקפה שפירא, 18.3.2024):

העובדות: בית המשפט הרשיע את הנאשם, לפי הודאתו, בשתי עבירות הסתה לטרור (סעיף 24(ב)(2) לחוק המאבק בטרור). על רקע אירועי 7.10 הנאשם פרסם, בחשבון הפומבי שלו ברשת החברתית Instagram, שני פרסומים ובהם דברי שבח, אהדה, עידוד והזדהות עם ארגון הטרור חמאס ועם אחרים שהיו שותפים לטבח. 

נפסק: הערכים המוגנים בעבירות שביצע הנאשם הם שמירה על שלום הציבור וביטחונו, שמירה על הסדר הציבורי, על שלמות הגוף ועל החיים, וזאת בשל החשש כי דברי הסתה לטרור יובילו לביצוע מעשים של ממש. אמנם בפרסומים לא נראים הקורבנות שנרצחו, נפצעו, נחטפו או עונו, אך יש בהם התייחסות ישירה למעשי הטרור שבוצעו. הם כוללים גם תמונות וגם מלל המשבח את הנראה בהן, ויש בהם יותר מרמז המעודד ביצוע מעשים דומים. השימוש בתמונות נותן נופך אמיתי ומוחשי לדברי ההסתה. הנאשם לא יצר את התכנים בעצמו, אלא שיתף פרסומים שנחשף להם. עובדה זו משקפת את הקלות הרבה, לחיצת כפתור בלבד, שבה ניתן להפיץ פרסומי הסתה ולהרחיב את החשיפה אליהם. המאשימה לא הביאה ראיות להיקף חשיפת הפרסומים, שלפי פורמט הפרסום (סטורי), היו חשופים במשך לא יותר מ- 24 שעות כל אחד. 

לעיתוי הפרסום חשיבות רבה. הפרסום הראשון נעשה ביום הטבח עצמו, כאשר היקף האסון שאירע היה עדיין בלתי ידוע ובלתי נתפס, וסכנת ההתלקחות לגזרות נוספות הייתה מוחשית. הפרסום הנוסף נעשה כשבוע לאחר מכן, לאחר שכבר התבררו ממדי הזוועה, ולא ניתן לפטור את היסוד הנפשי שנלווה אל מעשה הפרסום כקלות ראש או חוסר הבנה. החלטת הנאשם לשוב ולפרסם פרסום המשבח את מעשי הטרור שבוצעו נעשתה מתוך מודעות מלאה למשמעות הדברים. העבירות שביצע הנאשם הפכו, לדאבון הלב, לנפוצות מאד, ופרסומים דוגמת זה שפרסם הנאשם הציפו את הרשתות החברתיות וגאו סביב האירועים. גם אם כל פרסום כשלעצמו אין בו כדי להוביל אדם לבצע מעשה אלימות או טרור, הרי שלריבוי הפרסומים יש אפקט סינרגטי, המקים חשש כי דבר השבח לטרור יעברו מעולם השיח אל עולם המעשה.

בשים לב לכך שמדובר בשני פרסומים, משני מועדים שונים, הסמוכים למועד הטבח, לתכניהם, למידת הסיכון שיצרו ולפגיעה המשמעותית בערכים המוגנים, מתחם העונש ההולם את המעשים הוא בין שבעה לחמישה-עשר חודשי מאסר בפועל, לצד ענישה נלווית. על הנאשם נגזרו 9 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס בסך 2,000 ש"ח.