ת"ק 27499-08-23 חאיק נ' Booking.Com B.V

אולי יעניין אותך גם

בוקינג הציגה לתובע מידע חסר והשמיטה פרטים מהותיים מהמידע שמסרה (פסק-דין, תביעות קטנות ת"א, הרשמת טל כהן אלימלך):

העובדות: תביעה קטנה לפיצוי עבור נזק שנגרם לתובע, לטענתו, בשל כשל בהעברת מידע רלוונטי הנוגע לתנאי העסקה מצד הנתבעת - חברה מהולנד ומפעילת השירות Booking.com. התובע הזמין, באמצעות הנתבעת, מקום אירוח בצרפת לו ולמשפחתו. התובע טען כי טיסתו התעכבה, לכן נחת בצרפת מאוחר וגילה כי המארח ביטל את העסקה חד-צדדית, משום שהתובע לא הגיע לנכס לפני חצות. הנתבעת טענה, בין היתר, כי סיבת הביטול היתה כי התובע לא הסדיר תשלומים נוספים שהיה עליו להסדיר מראש קודם לשהות בנכס, כי הדין הישראלי לא חל על המקרה לאור תנאי השימוש של השירות, כי שימשה כמתווכת בלבד שאינה אחראית לעסקה, וטענות נוספות. 

נפסק: המצאת כתב בי-דין לבוקינג העולמית באמצעות בוקינג ישראל היא המצאה כדין. משהעסקה בוצעה על ידי צרכן ישראלי, שביצע את העסקה בעברית ובישראל, הדין החל הוא הדין הנזיקין הישראלי. בית המשפט הישראלי הוא הפורום הנאות לדון בתביעה. מדובר בצרכן ישראלי, שפעל באתר בעברית וקיים את העסקה בישראל. מעמדה של סוכנות הנסיעות בקשר החוזי אל מול לקוחותיה נדון רבות בפסיקה. על סוכן הנסיעות להקפיד הקפד היטב על המצג שהוא מציג בפני הלקוח. סטייה ממצג זה עלולה להביא לחיובו. הנתבעת שיווקה לתובע ומשפחתו את יחידת הדיור ומשכך יש להחזיקה כמי שכל המידע הרלוונטי הנוגע לתנאי העסקה היה מצוי בידיעתה, או לפחות היה אמור להיות מצוי בידיעתה. בניגוד לטענת הנתבעת, אין במידע שצוין באישור הזמנה, שהוא חוזה לכל דבר ועניין בין הצדדים, כל פרט המציין עד מתי התובע נדרש לשלם את התשלומים הנוספים, ולא נזכרה כל דרישה להסדיר את התשלום טרם הגעה ליעד. כאשר יש בהסכם חיוב שלא הוסכם מועד לקיומו, יש לקבוע שהמועד לקיומו הוא תוך "זמן סביר". 

הנתבעת הציגה לתובע מידע חסר והשמיטה פרטים מהותיים מהמידע שמסרה לו. על הנתבעת היה לדעת כי על התובע להסדיר את התשלומים הנוספים טרם ההגעה ליעד, וככל שלא יוסדרו התשלומים טרם ההגעה לדירה תבוטל ההזמנה. בנסיבות אלה היה עליה ליידע בכך את התובע ומשפחתו מראש באישור ההזמנה, ומשלא עשתה כן היא התרשלה בתפקידה. אין להטיל את האחריות על הסוכנות במחדלי הספק, כאשר ביצעה את תפקידה במיומנות ובמקצועיות. ואולם כאשר סוכנות נסיעות התרשלה בהזמנת שירותי התיירות היא נושאת באחריות למחדליה. הנתבעת תשיב לתובע את הסכום שנגבה ממנו, בסך 7,017 ש"ח. עוצמת הפגיעה רבה. לתובע ומשפחתו נגרמה עוגמת נפש משמעותית. מיד כשנחתו במדינה זרה עם ילדיהם הקטנים, גילו כי העסקה בוטלה ומצאו את עצמם מסתובבים בשעות הקטנות של הלילה אבודים. יש בכך כדי להעצים את שיעור הפיצוי. הנתבעת תפצה את התובע על כך ב-3,000 ש"ח וכן תישא בהוצאות משפט של 2,000 ש"ח.