ת"ק 68422-05-19 אלדובי נ' יצחק-לוי

אולי יעניין אותך גם

חוק הספאם מאזן בין הודעות שיווק אגרסיביות לבין שמירת קשר עם לקוחות שמסרו פרטים לצורך כך (פסק-דין, תביעות קטנות ת"א, הרשם אריה דורני-דורון):

העובדות: תביעת ספאם. התובע טען כי הנתבע, העוסק בתחום הנדל"ן, שלח לו 30 הודעות פרסומת ללא הסכמתו ומבלי שצוינה המילה "פרסומת" בכותרתן, בניגוד להוראות סעיף 30א לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982. הנתבע טען כי התובע פנה אל משרדיו והתעניין בדירה מול סוכן והסכים לקבל את ההודעות.

נפסק: יש לדחות את התביעה ללא צו להוצאות. התובע לא השגיח בכך כי יש ליישם בעניינו את החריג שבסעיף 30א(ג) לחוק, על 4 תנאיו המצטברים, שעניינו משלוח דבר פרסומת על ידי עוסק לנמען הנמנה על רשימת לקוחותיו. בעניין לפיד [ע"א 534/17] הובהר ההבדל המהותי בין עדכוני לקוח לבין הפתעת אזרח בהטרדה.

מהות התיווך היא קבלת מידע ועדכון כאשר ישנה הזדמנות לעסקה בהתאם להתעניינות הלקוח. השירות מטבעו אינו זמין על המדף בהכרח בכל רגע נתון. ההודעות והעדכון הם מהות השירות. מהות התיווך הוא בקשה ליצירת קשר ולכן מסתבר כי ניתנו הפרטים ליצירת קשר לעדכונים והודעות המשרד ללקוחותיו וכך נעשה. אלמלא נתן התובע את פרטיו לא היה הנתבע יודע על כך. אלמלא הסכים לקבל מידע לא היה טעם לתקשורת בינו לבין משרד הנתבע. מסתברת גרסת הנתבע לפיה שלח מידע ועדכונים שוטפים למי שפנה אליו והותיר פרטיו ליצירת קשר משרדי שוטף הכולל הצעות, עדכונים, מידע מקצועי ועוד. עובדות כה מהותיות היה על התובע לציין בכתב התביעה.

הנתבע חוסה תחת הוראות סעיף 30א(ג) לחוק. המחוקק ביקש לשמור על איזון בין הפתעת אזרחים בהודעות שיווק אגרסיביות לבין שמירת קשר עם לקוחות שמסרו פרטים ליצירת קשר לקבלת עדכונים מידע וקשר בתחום המבוקש.