ת"א 34375-09-15 שלזינגר נ' הירש

אולי יעניין אותך גם

(פסק-דין, שלום עפולה, השופטת מאג'דה ג'ובראן מורקוס): מצופה מאדם שטוען כי נפתח בשמו פרופיל מזויף בפייסבוק, כי יתנער מהפרסומים שבוצעו בו כביכול.

העובדות: תביעה ותביעה שכנגד בעילה של לשון הרע. התובע טען כי הנתבע פרסם 6 פרסומים אודותיו, שנעשו חלקם בעמוד הפייסבוק של הנתבע, וזאת כחלק ממאמציו של הנתבע לפגוע באביו של התובע, המנהל מקומון בעפולה. הנתבע הגיש תביעה שכנגד נגד 4 נתבעים, בגין טענה ללשון הרע שהתפרסמה במקומון כאמור. 

נפסק: יש לקבל את טענת התובע כי הפרסומים נשוא התביעה נעשו על-ידי הנתבע ויש לדחות את טענת הנתבע כי הפרסומים לא נעשו על-ידו, אלא על-ידי פרופיל מזויף שנפתח על-ידי התובע ואביו. הנתבע לא מתנער מהפרסומים. נהפוך הוא. הדעת נותנת כי אדם שפתחו בשמו פרופיל מזוייף ופרסמו באותו פרופיל, כביכול, פרסומים כגון אלה אשר בתביעה, יפרסם בפייסבוק שלו הודעה בה הוא מתנער בפני חבריו בפייסבוק מתוכן הדברים ומתריע כי הפרופיל מזויף. לא רק שהנתבע לא התנער מהדברים, הוא אף חזר עליהם בתוכנית רדיו. עדות הנתבע לא היתה מהימנה.

מדובר בפרסומים לפי חוק איסור לשון הרע, הן ביחס לתוכנית הרדיו והן ביחס לפרסומים בפייסבוק [עניין סרנה - רע"א 1688/18]. יש בפרסומים כדי לפגוע בשמו הטוב של התובע, להשפיל ולבזות אותו. הנתבע לא הוכיח את קיומה של אמת בפרסומים ואף לא עניין ציבורי. אין תחולה להגנה שעניינה בהבעת דעה לגיטימית.

בשים לב למכלול הנסיבות נפסק לתובע פיצוי בסך 20,000 ש"ח עבור כל אחד מששת הפרסומים. נדחתה העילה מכוח חוק הגנת הפרטיות ביחס לפרסום הצילום של התובע בעמוד הפייסבוק של הנתבע. פרסום התמונות אינו יכול לפגוע בפרטיות התובע שעה שהתמונות זמינות באינטרנט לקהל חבריו של התובע בפייסבוק. התביעה שכנגד נדחתה לאחר שנקבע שאין בה כדי להוות לשון הרע. בתביעה העיקרית ישלם הנתבע לתובע פיצוי בסך 120,000 ש"ח וכן הוצאות בסך 15,000 ש"ח. הנתבע ישא בהוצאות הנתבעים שכנגד 2-3, בסך 10,000 ש"ח.