עפ"ג 35557-03-17 מדינת ישראל נ' זגארי

אולי יעניין אותך גם

נדחה ערעור המדינה על קולת העונש שנגזר על נאשם שפרסם דברי הסתה ב-Instagram (פסק-דין, מחוזי י-ם, השופטים כרמל, מוסק ורנר):

העובדות: ערעור על גזר-דינו של ביהמ"ש השלום בי-ם [ת"פ 42379-12-16]. המשיב הורשע, לפי הודאתו, בעבירות של גילוי הזדהות עם ארגון טרור והסתה לטרור, הסתה לאלימות או טרור ותמיכה בהתאחדות בלתי מותרת. הוא נידון ל-8 חודשי מאסר בפועל ולמאסר על תנאי. ערעור המדינה מופנה נגד קולת העונש. לפי האישום, המשיב פרסם בחשבונו ב-Instagram קריאות למעשי אלימות וטרור נגד אזרחים וכוחות הביטחון, דברי שבח, אהדה, עידוד, תמיכה והזדהות כלפי מעשי אלימות וטרור וכלפי עושיהם.

נפסק: לזכות המשיב עומד גילו הצעיר, היעדר עבר פלילי, הודאתו במיוחס לו והאחריות שקיבל על המעשים. מאידך, לחובת המשיב נזקפת חומרת העבירות שביצע (על פני תקופה של כשנה), הקוראות בפה מלא לאינתיפאדה שלישית, מעודדות טרור ותומכות במבצעי פיגועים.

אכן, לחופש הביטוי מעמד עליון במדינתנו, אך חופש הביטוי איננו חופש מוחלט, אין משמעו הפקרות, והוא אינו היתר לעודד מעשים אלימים וטרור. המשיב ביצע עבירות אלה על רקע תקופה בה משתולל גל טרור במדינה. אמנם, מדובר בפרסומים ברשת חברתית, אך אין להקל ראש בכך, שכן למשיב היו אלפי עוקבים והשפעה בלתי מבוטלת. לא בכדי קבע בית משפט קמא כי כמות הפרסומים ותוכנם מלמדים על פגיעה משמעותית ולאורך זמן בערכים המוגנים. מדובר בעבירות קלות לביצוע. קלות הפרסום מחייבת כי הענישה תהא מרתיעה, למען יידע כל מסית כי דברים הנושאים בחובם פגיעה בביטחון ובשלום, קריאה לביצוע מעשי טרור וגזענות, יזכו לענישה הולמת.

הפסיקה העדכנית במקרים הנוגעים לעבירות של הסתה לאלימות או לטרור בשל פרסומים בפייסבוק, שביצעו נאשמים צעירים, שאינם אנשי ציבור, קובעת מתחם ענישה הנע בין 5 ל – 25 חודשי מאסר בפועל, בהתחשב בכמות הפרסומים ותדירותם, תוכנם, פוטנציאל התפוצה שלהם והתקופה בה הם פורסמו. המדינה אינה חולקת על כך שעונשו של המשיב אינו חורג מרמת הענישה המקובלת בגין מעשיו, אלא נטען כי הגיעה העת להעלות את רף הענישה ולהחמיר בעונש.

אכן, מעשיו של המשיב חמורים וחומרה מיוחדת נודעת הן לעובדה שמעשיו נמשכו על פני תקופה ארוכה והן לתוכן הפרסומים. יתכן שהיה מקום החמיר בעונשו של המשיב ולגזור עליו עונש הכולל תקופת מאסר ארוכה יותר, אולם לא ניתן לומר כי נפלה  טעות בהחלטת בית משפט קמא עד כדי הקמת צורך להתערבות ערכאת הערעור. הערעור נדחה.