עפ"ג 14738-03-10 מדינת ישראל נ' יצחק קאופמן

אולי יעניין אותך גם

(פסק-דין, מחוזי חיפה, השופטים שפירא, קיסרי ונתנאל-שרון): שני ערעורים על גזר-הדין שניתן ביום 10.2.2010, על-ידי ביהמ"ש השלום בחדרה [פ 1259/07]. הנאשם הודה כי התכתב באמצעות האינטרנט עם המתלוננת, קטינה כבת 13, דרך האתר "טיפו", כשהוא מתחזה לנער בן 15. הנאשם יצר קשר עם המתלוננת באמצעות הטלפון וה- ICQ ושיחותיו עמה כללו תכנים מיניים ואף לוו לעיתים באיומים. הנאשם אף אונן וחשף את איבר מינו באמצעות מצלמת אינטרנט, בפני המתלוננת ובפני תחקירניות התכנית "כלבוטק", שהציגו עצמן כקטינות באמצעות ה- ICQ במטרה לחשוף את הנאשם. על הנאשם נגזרו 12 חודשי מאסר בפועל, 12 חודשי מאסר על תנאי, תשלום קנס בסך 5,000 ש"ח ותשלום פיצוי בסך 15,000 ש"ח למתלוננת. נפסק -
  • רשת האינטרנט שינתה באופן מהותי את היכולת ליצירת תקשורת בין בני האדם, דבר המציב בפני העושים שימוש במדיה כר נרחב להתקשרויות, כמעט ללא גבול, תוך שמירה על אנונימיות המאפשרת הסתרה מכוונת של זהות המתקשר. פועל יוצא מכך הינה אפשרות קלה וזמינה להוליך שולל את הצד האחר, על-ידי התחזות, כפי שנעשה במקרה דנן, כאשר הנאשם, גבר כבן 46, הציג עצמו בפני המתלוננת כנער בן 15.
  • תכונות אלה של המדיה מקנות למתקשר גם תחושת בטחון רבה ומשכך, יוצרות הן פיתוי לעשות שימוש באינטרנט לביצוע מעשים כגון אלה. הנאשם הטריד את הקטינה שוב ושוב, הטרדות בעלות אופי מיני בוטה ולרבות איומים. אין מדובר במעשה חד פעמי, אלא ב- 182 התקשרויות, שהופסקו רק בשל תפיסת הנאשם על-ידי צוות "כלבוטק". העובדה כי הקטינה סיפרה לאביה ולכן מרבית ההתקשרויות לא הגיעו אליה, יש בה כדי להפחית מהנזק לקטינה, אך לא מחומרת מעשיו של הנאשם.
  • אביה של הקטינה פנה תחילה למשטרה ורק לאחר מכן לצוות התוכנית "כלבוטק". בעקבות הולדתן של תוכניות התחקיר, חל טשטוש גבולות בין פעולות הרשויות, לבין פעולות תחקירני התקשורת. לא ניתן ואף אין מקום לשלול תוכניות תחקירים, אולם ראוי להקפיד שפעולות התקשורת לא יעברו את הגבול הראוי ולא יסיגו יתר על המידה את גבולות רשויות החקירה הרשמיות. מעת שהנאשם הודה במיוחס לו, שוב אין במעורבותה של התקשורת כדי להשפיע על חומרת מעשיו של הנאשם. יש להתחשב במעורבות התקשורת לעניין מידת הענישה.
  • אין לגזור גזירה שווה בין מקרה זה, לבין פסקי הדין שניתנו בעקבות תחקיר ערוץ 10 בפרשה המכונה "פרשת הפדופילים". מקרים אלו שונים הן במספר העבירות שבוצעו והן בחומרת המעשים. אין מדובר במקרה אחד, או במקרים בודדים, אלא במסכת של מעשים קשים.
  • אין מקום להקל בענישה במקרים מתבצעות עבירות מין נגד קטינים באמצעות רשת האינטרנט. זאת, דווקא משום תכונותיה, המקנות לעבריין תחושת ריחוק ותחושת הגנה רבה יותר מאשר עבירה המבוצעת פנים אל פנים. מכאן, ככל הנראה, גם נפיצותן של עבירות אלה. גם משום כך יש צורך בענישה מחמירה ומרתיעה. נדחה ערעור הנאשם והתקבל ערעור המדינה. עונש  המאסר בפועל שהוטל על הנאשם הוחמר ל-24 חודשים, בניכוי ימי מעצרו.