בש"א 9741/07 א 1698/07 אליהו שמש נ' נרשמים ללימודים בע"מ

אולי יעניין אותך גם

(החלטה, מחוזי ת"א, השופט י. זפט): הצדדים מפעילים אתרים מתחרים, המספקים מידע אודות מוסדות לימוד והשכלה. המבקשים פועלים באמצעות שם-המתחם limudim-info.co.il והמשיבים באמצעות nirshamim.co.il. המשיבים רכשו את שם-המתחם limudim.info, המוביל אל האתר "נרשמים". האם השימוש בשם-המתחם "לימודים" מפר את זכויות המבקשים? נפסק - הבקשה נדחתה.
  • גניבת עין: יש להראות כי השירות באתר "לימודים אינפו" צבר מוניטין וכי קיים חשש ששם-המתחם "לימודים", יגרום לגולשי האינטרנט לחשוב שהאתר "נרשמים" של המשיבה הוא אתר המבקשים, או קשור אליו.
  • המילה "לימודים" היא מילה גנרית וכך גם המילה "Limudim". המבקשים אינם רשאים לשלול מבעלי אתרי אינטרנט, העוסקים בתחום הלימודים, את האפשרות להשתמש במילה זו. הוא הדין באשר למילים "אינפו" ו-"Info".
  • אפשר שבהקשר לשירות הנדון, שהצירוף "Limudim Info" מהווה שם תיאורי, אזי יש להראות שציבור הגולשים מזהה את הצירוף הנ"ל עם האתר "לימודים אינפו", באופן המצדיק את הפקעתו מהציבור. המבקשים לא צרפו ראיות מהימנות, שיש בהן כדי ללמד על גודל ההשקעה בפרסום האתר.
  • אכן, אין דמיון בין שם אתר המשיבים ("נרשמים") לבין שם-המתחם "לימודים". אולם, בהתחשב ששם-המתחם "לימודים" מורכב משמות גנריים ו/או המתארים את השירות באתר "נרשמים", הרי שאין ברכישת שם-המתחם כדי ללמד על המוניטין של האתר "לימודים אינפו".
  • אכן שם-המתחם "לימודים" דומה לשם-המתחם "לימודים אינפו", אולם שמות-המתחם אינם חזות הכל וציבור הגולשים אינו עולם-גולם. די בהבדלים בין שמות-המתחם כדי למנוע טעות מגולש המעונין להגיע לאתר המבקשים.
  • שימוש במילים "לימודים אינפו" באמצעות מנוע חיפוש, יעלה מבחר אתרים ובהם אתר המבקשים. ממילא אין באופן החיפוש כאמור כדי להקים חשש לטעות מצד גולשים המבקשים להגיע לאתר "לימודים אינפו". יש להניח ששימוש בצמד מילים זה, על-ידי גולשים מהציבור הרחב, נעשה בשל אופיו המתאר של הצירוף.
  • התערבות לא הוגנת: שם המתחם "לימודים" מוביל את הגולשים אל האתר "נרשמים" ובהפעלתו אין כדי למנוע מהגולשים את הגישה לאתר האינטרנט "לימודים אינפו". אל אתר המבקשים ניתן להגיע ישירות על-ידי הקלדת כתובתו, או באמצעות מנועי חיפוש באינטרנט.
  • מאזן הנוחות: המשיבים רכשו את שם המתחם "לימודים" כדין והם מתחרים במבקשים במתן שירות מידע בתחום הלימודים.