בש"א 1011/05 דניאלה סמילנסקי ואח' נ' ה.פ.א נדל"ן בע"מ ואח'

אולי יעניין אותך גם

(החלטה, מחוזי ירושלים, השופט אהרן פרקש): בקשה לצו מניעה זמני בטענה להפרת זכויות יוצרים במאגר נכסי נדל"ן. המבקשים מפעילים זה 20 שנה מאגר הכולל 120,000 נכסי נדל"ן, מהם 7,000 נכסים אקטואלים. לטענתם, העתיקו המשיבים את המאגר לאתר אינטרנט בשם קוד נדל"ן שהם מפעילים. נפסק –
  • מאגר המבקשים מורכב מעובדות שנאספו על ידם מעיתונים, מקומונים ואתרי אינטרנט. אין זכות יוצרים על עובדות ונתונים כשהם בלבדם.
  • אין זכות יוצרים לסיווג הנכסים על פי הפרטים של עיר, נכס, שכונה, רחוב, מספר, שטח, קומה, מעלית, חניה, כיוונים וכיוצא באלה והזכות קיימת אך למכלול התצוגה כמופיע על פני מסך המחשב ובדפים שצורפו כנספחים. ואולם אם שינה המעתיק את מיקום הסיווגים וערך אותם בצורה שונה יהא בכך משום הצגה חדשה ולא תעמוד למבקשים הזכות להגנה.
  • זכות יוצרים קמה למבקשים גם בתוספת הערות אישיות של התחקירנים שלהם, כגון "חשדנית" או "מאד מאד חשדן...".
  • מאזן הנוחות נוטה לטובת המבקשים באשר לזכויות היוצרים אשר לכאורה קיימות בפורמט של המאגר כפי שהינו משתקף מעל מסך המחשב ובהערות האישיות שהוספו על ידם. אין הדברים אמורים בקשר למכלול העובדות ונתונים אחרים המצויים במאגר, שכן מקובל הוא בפרסומם של נתונים לנכסי נדל"ן כי יכללו פרטים שונים ורבים על הסיווג המצוי גם במאגר של המבקשים ולכך אין זכות יוצרים.