אירופה: שילוב אקספלורר בחלונות מפר דיני התחרות

נציבות התחרות האירופאית קובעת שמייקרוסופט מפרה את דיני התחרות ביבשת, בכך שהיא כורכת את הדפדפן אינטרנט אקספלורר לתוך מערכת ההפעלה חלונות. כך מדווח CNET News.com. הנציבות חקרה את הסוגיה בעקבות תלונה של יצרנית הדפדפנים הנורווגית, אופרה, משנת 2007. הצהרת התנגדות (Statemnt of Objection) שפירסמה הנציבות אומרת כי -

"...כריכת אינטרנט אקספלורר עם חלונות, ההופכת את אינטרנט אקספלורר לזמין על-גבי 90% ממחשבי ה-PC בעולם, מעוותת את התחרות ההוגנת (competiton on the merits) בין דפדפנים מתחרים בכך שהיא מספקת לאינטרנט אקספלורר יתרון קריטי בהפצה, שדפדפנים אחרים אינם יכולים להשיג. הנציבות מודאגת שבאמצעות כריכה הזו, מייקרוסופט מגנה על אינטרנט אקספלורר מתחרות ראש בראש עם דפדפנים אחרים, שהיא קריטית לקצב החדשנות במוצרים ולאיכות המוצרים העומדים בסופו של דבר לרשות צרכנים. בנוסף, הנציבות מודאגת שתפוצתו של אינטרנט אקספלורר יוצרת תמריצים מלאכותיים לספקי תוכן ומפתחי תוכנה לתכנן אתרים או תוכנה בראש ובראשונה עבור אינטרנט אקספלורר,..."

דובר מטעם הנציבות סרב למסור אם נשקלת דרישה מ- MS לספק גירסה של חלונות בלי אינטרנט אקספלורר, כפי שנעשה הדבר לגבי המדיה פלייר (בהצלחה מעטה, הגרסה המעוקרת עוררה ענין זעום אם בכלל...).

מייקרוסופט הודיעה בתגובה שהיא מחויבת לנהל את עסקיה אגב ציות מלא לחוק האירופאי וכי היא לומדת את הצהרת ההתנגדות כעת. לרשות החברה עומדים חודשים כדי להשיב בכתב להסתייגויות הנציבות האירופאית ולדרוש הזדמנות לשימוע בעל-פה. לאחר שתשקול את תגובת MS תפרסם הנציבות את החלטתה הסופית.

law.co.il מזכיר שבית-משפט בארצות-הברית קבע כבר בשנת 1999 ש- MS הפרה את דיני ההגבלים האמריקאים כאשר כרכה את אקספלורר במערכת ההפעלה חלונות כדי לסלק מהשוק את הדפדפן (מי זוכר) נטסקייפ. מאז פועלת MS תחת פיקוח משפטי, לפי הסדר שגיבשה עם משרד המשפטים האמריקאי והמדינות שתבעו אותה. בנוסף, אירופה קבעה בעבר שמייקרוסופט מנצלת את מעמדה הדומיננטי בשוק מערכות ההפעלה ומנסה למנף את המונופול שלה לשוקי תוכנות השרתים ונגני המדיה הדיגיטאליים, מה שעלה לחברה בקנסות עתק.