"מוטב לבחון את האסדרה של בינה מלאכותית בהסדר כולל, ומבלי לטעת מסמרות עתה, אולי בהסדרה מכוח חוק", כך קבע יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, המשנה לנשיא ביהמ"ש העליון, נעם סולברג, בהחלטה שבה דחה עתירה של עו"ד שחר בן מאיר לקבוע שתמונה שנוצרה באמצעות בינה מלאכותית היא תעמולת בחירות אסורה. ההחלטה מכירה בכך ש"הבינה המלאכותית ויצירות כזב באמצעותה אכן מציבות אתגרים במשפט ובאסדרה, בכלל, ובדיני תעמולת הבחירות בפרט" אבל מעדיפה הסדרה של המחוקק על פני קביעת "כלל מוחלט בהחלטה בעתירה מקרית, ראשונית למדי" {תב"כ 11/26 בן מאיר נ' משרד ראש הממשלה ואח', 5.11.2026}.
התמונה שנגדה הלין העותר פורסמה בחשבון הרשמי של משרד ראש הממשלה ב-X בתמיכה במתן פרס נובל לשלום לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. היא תיארה את טראמפ עונד מדליה (כביכול, פרס נובל) ואת ראש הממשלה נתניהו מניח את ידו על החזה של הנשיא האמריקאי (WFK? אוקי, כך זה מתואר - ח.ר.). בן-מאיר ביקש לראות בה תעמולת בחירות אסורה ויו"ר ועדת הבחירות המרכזית דחה את העתירה אף מבלי לבקש לה תגובה.
לדברי ההחלטה, העתירה מבקשת לקבוע כלל חדש: "כל שימוש בתמונה פרי יצירתה של בינה מלאכותית, הריהו תעמולת בחירות אך ורק משום שייכשל במבחן המשנה של אמינות הפרסום". השופט סולברג הצביעה על כמה קשיים הכרוכים בכך לשיטתו -
- איך נדע לזהות בכל מקרה שאכן מדובר בתוצרי בינה מלאכותית? "שימוש 'מוצלח' יותר בהם, ומתוחכם יותר, שחסר מאפיינים 'מסגירים', יאפשר את פרסומם, ואולי דווקא משימושים כאלו רצוי להימנע" (law.co.il מעיר שרצוי ואפשר היה לקבוע כלל אלמנטרי שכל פרסום של תוכן שיצרה בינה מלאכותית יסומן ככזה. חקיקה מודרנית מחייבת זאת ממילא).
- "שנית, האם תמונה שבינה מלאכותית יצרה אכן מטעה את הבוחר הרגיל? בן מאיר עצמו כותב שהתמונה כאן אינה אפשרית משום שיש בה תיאור של תוצאתה איחול בציוץ–איחול לאירוע עתידי שלא התרחש. מדוע להניח שהבוחר הרגיל לא יגיע על נקלה למסקנה זהה, וידע לומר שהתמונה נועדה רק לקישוט, ולא לתיאור המציאות?" (law.co.il גורס ששזה נימוק קלוש, בכל הכבוד, מפני שהוא מאד תלוי-מקרה: כבר כעת אפשר להפיק תמונות מזויפות שאי אפשר להבחין בינן לבין האמת; תמונות וסרטי וידאו).
- ושלישית, כב' השופט סולברג מאמין כמובן במחוקק (צדיק באמונתו יחיה, אומר law.co.il. זה אותו מחוקק שלא קבע שום הסדר על פרסומי בחירות ברשתות חברתיות ושפטר עצמו הלכה למעשה מתחולת תיקון 13 לחוק הגנת הפרטיות בתקופה שלפני הבחירות).
בקיצור, חושב law.co.il, זו היתה הזדמנות חשובה לקבוע מסמרות בנושא שימוש בבינה מלאכותית בבחירות, שכב' יו"ר ועדת הבחירות המרכזית החמיץ.
