היום, 14.8.2025, נכנס לתוקפו תיקון 13 לחוק הגנת הפרטיות, שנה לאחר שעבר בכנסת ופורסם ברשומות. התיקון כידוע כולל שורה של שינויים מקיפים בחוק הפרטיות הישראלי המיושן. עם כניסתו של התיקון לתוקף השיקה הרשות להגנת הפרטיות אזור ייעודי עם מידע על אודות התיקון באתר הרשות. בנוסף, הרשות פרסמה עדכונים רבים למסמכי הנחיות קודמים של הרשות, כך שיתאימו להוראות החדשות בעקבות התיקון וכן להגדרות המעודכנות בחוק. כזכור, תיקון 13 מעדכן, בין השאר, את הגדרות החוק באופן המרחיב את תחולתו.
מסמכי מדיניות שהרשות עדכנה באתר, ונערכו בהם שינויים בעקבות תיקון 13, כוללים כיתוב המבהיר זאת בגוף המסמך עצמו. הרשות אף הבהירה כי כל המסמכים באתר הרשות תקפים ומחייבים, גם אם טרם נבדקו או עודכנו, וכי במידת הצורך מסמכים נוספים יעודכנו בהדרגה בתקופה הקרובה ויפורסמו בנוסח מעודכן באתר הרשות. בנוסף, הרשות השיקה עמוד שירות חדש למימוש חובת הודעה על מאגר מידע, עידכנה את עמוד השירות למחיקת רישום מאגר מידע; בקשה לרישום מאגר מידע; ולעדכון מאגר קיים, וכן היא פרסמה נהלים מעודכנים כמו נוהל ניתוב תיקים ונוהל למתן חוות דעת מקדמית על-ידי הרשות.
אחד מהנהלים החדשים שפרסמה הרשות הוא נוהל ניתוב תיקים - הרשות מוסמכת לבצע הן חקירות פליליות והן הליכי בירור מנהלי בנוגע להפרות של חוק הגנת הפרטיות ותקנותיו. הנוהל החדש מפרט את השיקולים המנחים בקבלת החלטה האם לנתב מקרה מסוים להליך פלילי או להליך מנהלי, כאשר ניתן לקיים את שני סוגי ההליכים, תוך התייחסות לחומרת המעשה ונסיבותיו, הערכת טיבן ועוצמתן של הראיות ומדיניות האכיפה של הרשות. בנוסף, הנוהל עוסק בנסיבות בהן ניתן לקיים במקביל הליך פלילי והליך מנהלי.
הרשות כאמור פרסמה גם את ההנחיות אשר למימוש חובת ההודעה על מאגרי מידע, אף אינם חייבים ברישום, וזאת עבור מאגר המידע כולל מידע בעל רגישות מיוחדת, וכאשר מספר נושאי המידע לגביהם קיים מידע רגיש עולה על 100,000. את ההודעה ניתן להגיש באמצעות טופס מקוון של הרשות. ההודעה לרשות צריכה לכלול את שם המאגר; פרטים מלאים של בעל השליטה במאגר; פרטי יצירת קשר עם המנהל הכללי או הגורם שהוסמך על ידו; במידה וקיים ממונה הגנת הפרטיות למאגר המידע – פרטי ממונה הגנת הפרטיות, דרכי ההתקשרות, ותאריך מינויו; המועד בו מספר בני האדם שיש עליהם מידע בעל רגישות מיוחד במאגר עלה על 100,000; וכן עותק עדכני של מסמך הגדרות המאגר.
הרשות הדגישה כי מאגר מידע שנרשם בעבר, לפני התיקון, וממשיך להיות רשום במרשם מאגרי המידע לפי הוראות המעבר בחוק, על אף שחובת הרישום כבר לא חלה עליו – איננו פטור מחובת ההודעה לרשות לפי תיקון 13, אף שהיה רשום עד כה.
