אירופה חוקרת את ענקיות הרשת על הפרת חוק השווקים הדיגיטליים

הנציבות האירופית הודיעה כי פתחה בחקירה בחשד להפרת חוק השווקים הדיגיטליים של האיחוד האירופי (Digital Markets Act). החקירה נגד גוגל עוסקת בכללי ההפניות להצעות מחוץ ל-Google Play ובהעדפה עצמית במנוע החיפוש Google Search. החקירה נגד אפל עוסקת בכללים של אפל בנושא ההפניות להצעות מחוץ ל-App Store ולמסך הבחירה של דפדפן ה-Safari. החקירה נגד מטא היא על מודל ה"שלם או הסכם" שלה. 
ה-DMA, שהתקבל ב-2022, נועד למנוע מחברות טכנולוגיה גדולות להשתמש בדומיננטיות שלהן בשווקים באופן שעלול לפגוע בצורה לא הוגנת במתחרים. הוא נועד ליצור שוק דיגיטלי מאוזן יותר. במקרה של הפרה, הנציבות תוכל להטיל קנסות של עד 10% מההכנסות העולמיות של החברה, ועד 20% במקרה של הפרה חוזרת. 
הנציבות חושדת שהאמצעים שנוקטות אלפאבית (חברת האם של גוגל), אפל ומטא אינם אפקטיביים מספיק כדי לענות על דרישות החוק, בנושאים הבאים:

  • הנציבות חוששת שכללי ההפניות של אפל ואלפאבית מגבילים את יכולתם של מפתחים לתקשר ולקדם הצעות באופן חופשי ולחתום על חוזים ישירים עם לקוחות הקצה. 
  • הנציבות מודאגת שאלפאבית עלולה להפלות שירותי צד שלישי ולהעדיף את שירותיה (כגון גוגל שופינג, גוגל טיסות, גוגל מלונות). 
  • הנציבות דורשת שאפל תעמוד בהתחייבות לאפשר למשתמשי קצה להסיר בקלות כל יישום ב-iOS, ולאפשר למשתמשים לבחור שירותי ברירת מחדל חלופיים בקלות, כגון דפדפן ברירת מחדל. הנציבות חושדת שאלמנטים כמו עיצוב מסך הבחירה של הדפדפן עלולים למנוע מהמשתמשים לבחור באופציות החלופיות. 
  • הנציבות בודקת האם מודל ה"שלם או הסכם" של מטא, המחייב משתמשים לבחור בין שיתוף המידע האישי שלהם לצרכי שיווק לבין תשלום עבור חוויה ללא פרסומות, עונה על קריטריון ההסכמה בחוק. הנציבות מודאגת מכך שמטא לא מספקת חלופה אמיתית במקרה שהמשתמשים לא מסכימים, ולא תמנע את הצטברות המידע האישי.

הנציבות פתחה גם בצעדי חקירה ראשוניים העוסקים במבנה העמלות החדש של אפל עבור חנויות אפליקציות מתחרות ונוהלי הדירוג של מוצרי אמזון. היא גם הורתה לאלפבית, אמזון, אפל, מטא, ומיקרוסופט לשמור מסמכים שיכולים לסייע בהערכת הציות לדרישות החוק, ולוודא אכיפה. 

הנציבות העניקה למטא ארכה בת 6 חודשים כדי לעמוד בחובת התאימות עבור אפליקציית המסרים Facebook Messenger – כך שתוכל לפעול עם פלטפורמות מסרים אחרות. הנציבות מתכוונת לסיים את ההליכים שנפתחו תוך 12 חודשים.