הודו: הנחיות למניעת דפוסים אפלים בשיווק לצרכנים

אולי יעניין אותך גם

הרשות להגנת הצרכן של הודו פרסמה הנחיות למניעת דפוסים אפלים בשוק המקוון. דפוסים כאלה הם דרכים להטעות את הצרכנים ולגרום להם לפעול באופן שלא התכוונו אליו - לדוגמה, כתוצאה מפרסום מטעה, נוהגי סחר בלתי הוגנים או הפרה של זכויותיהם. ההנחיות חולשות על קשת רחבה של גופים המספקים מוצרים או שירותים בהודו.

ההנחיות אוסרות על הגופים לנקוט בדפוסים האפלים הבאים, וכל הפרה כפופה לסנקציות הקבועות בחוק הגנת הצרכן בהודו:

  • מצגי שווא - דחיפת הצרכנים לבצע רכישות או פעולות מסוימות בעזרת הצגת פופולריות כוזבת, נדירות או מחסור של מוצר.
  • התגנבות – החבאה, הסוואה או עיכוב בחשיפת מידע לגבי מוצר או שירות. לדוגמא, הוספת חיובים נוספים רק בשלב התשלום אשר הצרכן לא היה מודע להם.
  • שיימינג- ביוש לצרכנים שלא בחרו באופציה האטרקטיבית המוצעת.
  • כפייה - דרישה מהצרכנים לבצע פעולות מסוימות כתנאי לשימוש בתכונה מסוימת בפלטפורמה. כגון, פלטפורמות מקוונות אשר מכריחות את הצרכנים להירשם לניוזלטר שלהן כתנאי לרכישת מוצר או שימוש בשירותיהן.
  • חסימה – הקלה על צרכנים בכניסה לשירות אבל הערמת קשיים ביציאה ממנו, כגון רישום מנוי בתשלום אשר ביטולו כרוך במאמצים.
  • הפרעה לממשק - הפיכת האינטראקציה עם פלטפורמה למסובכת במתכוון במטרה להניא את הצרכנים לביצוע פעולה מסוימת.
  • פיתיון - פרסום תוצאה בפלטפורמה באופן מטעה, כגון משיכת צרכנים למוצרים שאינם זמינים, ושכנועם לרכוש מוצר או שירות אחר.
  • תמחור בטפטוף - תמחור שבו המחיר הבסיסי של מוצר או שירות הוא נמוך או מוסתר אבל עלויות נוספות מתווספות במהלך התהליך, למשל לאחר אישור הרכישה.
  • התחזות - פרסומות המוצגות בממשק כך שצרכנים עשויים להתבלבל ולחשוב כי הם חלק מממשק הפלטפורמה.
  • נדנוד - הצקה ודחיקה בצרכנים לבצע פעולות מסוימות.
  • שימוש מכוון בשפה מעורפלת ומבלבלת כדי להטעות צרכנים ולהוביל אותם לבצע פעולות מסוימות.
  • חיובי Saas- קושי בביטול של גביית תשלומים מצרכנים.
  • תוכנות זדוניות - שימוש בתוכנות אשר מציגות את עצמן כמועילות, אך למעשה יוצרות נזק ומובילות להוצאות נסתרות.