אוטוטו מתחילה תביעת ההגבלים הענקית נגד גוגל

ביום שלישי הקרוב תתחיל להתברר תביעת ההגבלים העסקיים שהגיש משרד המשפטים האמריקאי נגד גוגל, בטענה שזכתה למעמד מונופוליסטי בתחום החיפוש בגלל פרקטיקות לא חוקיות שיישמה. גוגל שלטת ב-90% משוק החיפושים המקוונים בארה"ב וכ-91% בעולם. שלב ההוכחות במשפט צפוי לארוך עשרה שבועות.

זוהי תביעת-הענק הראשונה שמגיש משרד המשפטים נגד אחת מה-Big Five של עולם הטכנולוגיה, מאז המשפט נגד מייקרוסופט בתחילת שנות ה-2000. התביעה מבקשת לבחון את עסקי החיפוש של גוגל, שהפכו אותה לענקית בשווי של 1.7 טריליון דולר. לטענת המימשל האמריקאי, גוגל ניצלה לרעה את כוחה בחיפוש מקוון כדי לחנוק את התחרות, במיוחד על ידי התקשרויות חוזיות עם חברות כמו אפל שהפכו את גוגל לברירת המחדל של החיפוש במכשירים סלולריים ובפלטפורמות אחרות. גוגל טוענת מנגד כי הסכמים אלו אינם בלעדיים וכי צרכנים יכולים לעבור בקלות למנועי חיפוש אחרים.

שני הצדדים השקיעו רבות בתיק. גוגל גייסה מאות עובדים, שלושה משרדי עורכי דין רבי עוצמה, והוציאה מיליונים על הוצאות משפט ושדולה. משרד המשפטים הקדיש שלוש שנים לבניית התיק שלו, העמיד לצורך כך יותר מ-150 אנשים והפיק יותר מחמישה מיליון עמודים של מסמכים. אישים בעלי שם, כולל מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי ומנהלים מאפל, צפויים להיקרא לדוכן העדים.

לפסק דין עשויות להיות השלכות רחבות, שעלולות לאלץ את גוגל וחברות טכנולוגיה אחרות כמו אפל, אמזון ומטה לבצע ארגון מחדש של עסקיהן. מקור: ניו-יורק טיימס (מאת דיוויד מקבי וססיליה קאנג)