אירופה: זיהוי פנים בהפגנה - פגיעה בחופש הביטוי ובפרטיות

אולי יעניין אותך גם

בית הדין האירופי לזכויות אדם (ECHR) קבע כי השימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים על ידי הרשויות ברוסיה הפר את זכויותיו של מפגין במוסקבה. בעניין Glukhin v. Russia קבע בית-הדין פה אחד שרוסיה הפרה את סעיפים 8 (הזכות לכיבוד חיים פרטיים) ו- 10 (חופש הביטוי) באמנה האירופית לזכויות אדם.

במקרה היה מעורב ניקולאי גלוכין, שזוהה ואותר באמצעות טכנולוגיית זיהוי פנים. בין 2017 ל-2022 הותקנו במוסקבה יותר מ-220,000 מצלמות במעגל סגור, כולל ברכבת התחתית במוסקבה. כולם מצוידים בטכנולוגיית לזיהוי פנים בזמן אמת. הוא הואשם לאחר שהשתתף בהפגנת יחיד בתחתית שבה אחז בדמות קרטון של מפגין ידוע שעניינו משך תשומת לב נרחבת בתקשורת, וכרזה שבה נכתב: " אני עומד בפני עד חמש שנים מאסר... בעוון מחאה שלווה".

בית המשפט פסק כי עיבוד הנתונים האישיים של גלוכין במהלך הפגנתו היה חודרני ובלתי תואם לערכיה של חברה דמוקרטית. השימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים נחשב מיותר ולא מידתי. יתר על כן, בית המשפט ציין את היעדר כללים ואמצעי ההגנה המפורטים שיסדירו שימוש בטכנולוגיה כזו בחוק הרוסי. פסק הדין הדגיש את כישלון הרשויות להצדיק את מעצרו והרשעתו של גלוכין. ה-ECHR חייב את רוסיה לשלם לגלוכין פיצוי על נזק לא ממוני והוצאות משפט.

החלטת בית המשפט מדגישה את החששות במערב ביחס לשימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים והשפעתה על זכויות הפרטיות וחופש הביטוי.