אירופה: תיקון רגולציית העברת כספים והגבלות מחמירות על נכסי קריפטו

הפרלמט האירופאי צפוי להצביע השבוע על תיקון תקנות העברת כספים - Transfer of Funds Regulations (TFR). במסגרת התיקון מוצעות הגבלות חדשות ומחמירות על נכסי קריפטו, כחלק מהמלחמה כנגד הלבנת הון ומימון טרור.

בטיוטת הדו"ח של האיחוד האירופאי על -TFR, חפצים קובעי המדיניות להסדיר את ניהול הארנקים הדיגטליים הפרטיים - unhosted wallets, באופן שיחייב בורסות הקריפטו לקיים תהליכי "הכר את הלקוח" לארנקים פרטיים. ארנקים פרטיים, כגון Metamask, מתייחסים לארנקים דיגיטליים שאינם תחת תחולת ה -Financial Action Task Force (FATF) ואשר אינם מאורחים על ידי ספק שירותי נכסים וירטואליים מורשה (CASP). 

התיקון מרחיב את חובת המעקב והניטור של מוסדות פיננסיים (בורסות קריפטו) על העברות בהן מעורב ארנק פרטי, ומחייב את הבורסות לקבל מידע הן על השולח והן על המוטב בהעברות נכסי קריפטו. 

בין התיקונים המשמעותיים המוצעים:

  1. הסרת סף ה-1,000 אירו עבור עסקאות נכסי קריפטו בהן מעורבים ארנקים פרטיים, כך שבכל עסקה כזו יהיה על הבורסה לזהות ולאמת את האנשים העומדים מאחורי הארקנים טרם אישור ההעברה. לא ברור איך יבוצע האימות בפועל, מאחר וסביר להניח כי האנשים מאחורי הארקים הפרטיים אינם לקוחות הבורסה, כך שאין דרך לאמת את זהותם ופרטיהם. נוכח הדרישה המכבידה, ייתכן שהבורסות ייאלצו לאסור כל העברה בה מעורב ארנק פרטי. תיקון זה מאלץ את הבורסות לאסוף ולעבד כמויות אדירות של מידע אישי על בעלי הארנקים, דבר הטומן בחובו סכנות ממשיות לזכות הפרטיות. 
  2. כל עסקה של נכסי קריפטו בסכום העולה על 1,000 אירו לארנק פרטי או ממנו, תהיה חייבת בדיווח על ידי בורסת הקריפטו לרשות איסור הלבנת הון ומימון טרור המוסמכת, גם אם מדובר בעסקה לא חשודה, דבר אשר עלול להציף את הרשויות.

ביקורת קשה נמתחה על הצעת התיקון אשר מייצר משטר מעקב קפדני עד כדי פגיעה בזכות לפרטיות, ובכך מפר את הוראות ועקרונות ה-GDPR. בנוסף נרשמה התנגדות עזה של תעשיית הקריפטו כנגד התיקון המוצע. בורסות הקריפטו הגיבו גם הן לתיקון בירידות חדות של הביטקוין והאתריום. 

התיקון טעון אישורן המשולש של הפרלמנט, הנציבות והמועצה האירופיות, באם יעבור, לתעשיית הקריפטו תינתן תקופה של בין 9 ל-18 חודשים להתכונן.

מקור: BlockWorks, Cointelegraph, Andrei Valeanu