בית משפט פדראלי חייב נאשם לפתוח את מחשבו באמצעות זיהוי פנים

אולי יעניין אותך גם

בית משפט פדראלי הורה לנאשם בהשתתתפות בהסתערות על גבעת הקפיטול, ב-6 בינואר השנה, לפתוח באמצעות זיהוי פניו את מחשבו הנייד, שלטענת התביעה, הכיל, בסבירות גבוהה, צילומים ממצלמת הקסדה שחבש הנאשם בזמן ההסתערות.

השופט קיבל את בקשת משרד המשפטים להציב את הנאשם מול מחשבו הנייד על מנת לפתוח אותו באמצעות זיהוי פנים. מיד לאחר סיום הדיון, הוצב הנאשם מול המחשב וסניגורו אישר כי המחשב נפתח.

הנאשם, גאי רטיף, נמצא במעצר מאז ינואר והואשם בחמישה סעיפי אישום, לרבות הכנסת נשק לגבעת הקפיטול ושיבוש הליכי משפט. מחשבו הוחרם מוקדם יותר השנה במהלך חיפוש שבוצע בביתו בהתאם לצו חיפוש שהוצא כחוק. במהלך הדיונים, טענו סנגוריו של הנאשם כי תוקפו של צו החיפוש פג וכי הנאשם איננו זוכר אם המחשב מוגן על ידי סיסמא.

המקרה העלה שאלות חוקתיות מורכבות בקשר לזכות נגד הפללה עצמית, אך השופט קבע כי חיובו של הנאשם לפתוח את המחשב באמצעות פניו היא במסגרת החוק. הדרישה מנאשם לחשוף את פניו לצורך פתיחת מחשב אינה שונה באופן מהותי מהליכי חקירה אחרים המאושרים באופן שגרתי כאשר יש להם הצדקה, כגון עמידה למסדר זיהוי או  מתן דגימת קול או דם, הסביר אלי הוניג, פרשן משפטי בכיר ב-CNN. במקרים כאלה שופטים מנסים לאזן "בין כיבוד זכותו של הנאשם לפרטיות וזכויות אחרות, מצד אחד, לבין מתן אפשרות לתביעה להשיג ראיות בעלות פוטנציאל מכריע במינימום הפרה של זכויות הנאשם, מצד שני" (מקור: CNN, מאת: חנה רבינוביץ ומרשל כהן).