ארה"ב: תכנית המעקב האווירי של משטרת בולטימור אינה חוקתית

אולי יעניין אותך גם

בית משפט פדראלי לערעורים קבע לאחרונה כי תכנית מעקב אווירי שהופעלה על ידי משטרת בולטימור אינה חוקתית והורה למשטרה להימנע משימוש במידע שנאסף במסגרתה.

בחודש אפריל בשנה שעברה, הגישה האגודה האמריקאית לזכויות האזרח, בשם ארגון לקידום זכויות הקהילה השחורה בבולטימור, בקשה לצו מניעה נגד תכנית מעקב אווירי שיזמה משטרת בולטימור. לטענת המשטרה התכנית נועדה לסייע במלחמה בפשיעה. המבקשת טענה כי התכנית תפגע בזכות לפרטיות ובחופש ההתאגדות של תושבי בולטימור. בית המשפט דחה את הבקשה והתכנית הושקה במתכונת של פיילוט למשך שישה חודשים. במסגרת התכנית, מטוסים טסו מעל העיר וצילמו במשך כ-40 שעות בשבוע.

המבקשת ערערה על ההחלטה ובית המשפט לערעורים קיבל את טענת המערערת, וקבע בהחלטתו, כי למרות שהמשטרה הפסיקה בינתיים את הפיילוט, למערערים עומדת הזכות למנוע מהמשטרה לעשות שימוש בחומר שנצבר במהלך הפעלת התכנית.

בית המשפט קבע כי  המידע שנאסף באמצעות הצילומים והעובדה שנשמר למשך 45 יום אפשרו למשטרה לתעד באופן מפורט תנועות של אנשים. בית המשפט דחה את טענת המשטרה כי מדובר במידע אנונימי וצייין כי היכולת להסיק מתוך החומר שנאסף על תנועותיו של יחיד מפרה את הציפיה הסבירה של תושבי בולטימור לפרטיות.

נשיא בית המשפט לערעורים קבע בדעת הרוב כי השימוש במידע שנאסף במסגרת התכנית, כמוהו כחיפוש שנערך ללא צו ומהווה הפרה של התיקון הרביעי לחוקה. "תכנית המעקב האווירי היא חיפוש כללי של המאה ה21, המאפשרת למשטרה לאסוף את כל התנועות, תמימות וחשודות, ללא הנטל של ביסוס סיבה הולמת לחיפוש אחר פריטים ספציפיים המתייחסים לפשעים ספציפיים" (מקור: The Hill, מאת: סלין קסטרונובו).