הצעות חוק בקונגרס האמריקני נגד התנהלות מונופוליסטית של ענקיות האינטרנט

אולי יעניין אותך גם

מחוקקים משתי המפלגות בארה"ב הגישו אתמול לבית הנבחרים חמש הצעות חוק שבמהותן מכוונות נגד אמזון, פייסבוק, גוגל ואפל במטרה לנטרל את התנהלותן המונופוליסטית שעליה דיווחה ועדת חקירה מיוחדת של הקונגרס בשנה שעברה. ביסוד ההצעות עומדות הגבלות שיוצבו לענקיות האינטרנט בפני רכישות ומיזוגים ואיסור הפעלת קווי-מוצר שמעמידים אותן בניגוד עניינים.

אחת הצעות החוק, המכונה 'הקץ למונופולין של פלטפורמות", מכוונת לחברות שמפעילות פלטפורמות שנהנות מיותר מ-50 מיליון משתמשים פעילים בחודש ושווי שוק של יותר מ-600 מיליארד דולר. על חברות כאלה ייאסר להפעיל פלטפורמה שבה החברה מתומרצת להעדיף את שירותיה על פני המתחרים או שבה מתחרים מוצבים בנחיתות לעומת החברה המפעילה את הפלטפורמה. הצעת החוק נועדה להתמודד עם פלטפורמת הסחר המקוון של אמזון, בה היא מציעה את המוצרים שלה לצד מוצרים של יצרנים ומשווקים מתחרים. ההצעה גם נועדה להתמודד עם חנות האפליקציות של אפל, בה חברת התפוח מציעה את האפליקציות שלה לצד אלה של אפליקציות מתחרות.

הצעת חוק אחרת מבקשת להעביר את נטל ההוכחה לחברות הענק בעת בקשת אישור רגולטורי למיזוג ורכישה. חברות הענק יידרשו להוכיח כי המיזוג המבוקש הולם את דרישות החוק, במקום שרשויות הממשל יידרשו להוכיח שהמיזוג אינו חוקי. הצעה נוספת מבקשת להשית אגרה גבוהה על חברות ענק המגישות בקשת אישור למיזוג או רכישה, במטרה לעבות את המימון לרשויות הפדרליות המאסדרות תחרות בשוק.

לפני שיהפכו לחוקים, הצעות החוק טעונות את אישורם של ועדת המשפט של בית הנבחרים, המליאות של שני בתי הקונגרס והנשיא ביידן. מקור: סי.אנ.בי.סי (מאת לאורן פיינר).