ניטור של תוכנת מסרים מוצפנת הוביל למעצר מאות עבריינים

אולי יעניין אותך גם

בפעילות אכיפה משמעותית ומשותפת של ה-FBI ושורה של רשויות אכיפת חוק, נעצרו בימים האחרונים מאות חשודים ברחבי העולם, להם מיוחסות מגוון רחב של עבירות, לרבות סחר בסמים והלבנת הון. החקירה הגלויה והמעצרים התאפשרו לאחר שהחשודים שוחחו ביניהם במשך שנים ארוכות באפליקציית מסרים מוצפנת, כאשר הרשויות עוקבות ומנטרות את השיחות לאורך כל הדרך.

המבצע, בסגנון "עוקץ", זכה לשם "מגן טרויאני", וכלל שיתוף פעולה בין יותר מ-9,000 רשויות ברחבי העולם. במסגרתו אותרו ונתפסו למעלה מ-30 טון של סמים, מאות נשקים, עשרות רכבי יוקרה וכ-50 מיליון דולרים במזומן ובמטבעות קריפטוגרפיים, ב-16 מדינות. כחלק ממבצע, ה-FBI רכשו עשרות מכשירים ניידים מיוחדים של חברת Anom, והפיצו אותם באמצעות משתפי פעולה ושוטרים סמויים לגורמים עברייניים בעולם התחתון. המכשירים מכילים אפליקציה אחת בלבד – תוכנת מסרים מוצפנת, המאפשרת תקשורת אך ורק עם מי שמחזיק במכשיר מאותו הסוג. המכשירים לא מכילים אלמנטים רגילים של סמארטפונים דוגמת GPS, ולא ניתן לבצע מהם שיחות טלפון או לשלוח מיילים. בנוסף, ניתן לשלוט במכשירים מרחוק ולמחוק את תוכן השיחות באפליקציה. 

המבצע הוא ההתפתחות האחרונה במאבק הגלובלי בענייני הצפנה, פרטיות ואבטחה. המגמה העולמית של עלייה בשימוש בפלטפורמות מסרים מוצפנות דוגמת סיגנל, ווטסאפ וטלגרם, שמספקות יותר פרטיות והגנה מפני פריצות ודלף מידע, גורמת לירידה ביכולתן של רשויות אכיפת החוק וסוכנויות מודיעין לאתר פשעים. פעילים חברתיים מביעים חשש מהגברת הפעילות של רשויות החוק בתחום, ומזכירים כי הפלטפורמות המוצפנות הן כלי מרכזי במאבקם של מתנגדי משטר במדינות טוטליטריות ובעבודתם של עיתונאים המדווחים על נושאים רגישים, וכן בעבור כל משתמש אחר, שפשוט חושש לפרטיותו. מקורות: The Wall Street Journal (מאת: ביירון טאו וג'יימס מרסון); BBC.