חמ"ל פייק ניוז של משרד הבריאות נאבק במידע כוזב על חיסונים ברשת

משרד הבריאות מפעיל צוות הנאבק במידע שקרי על חיסונים המופץ ברשת. הצוות פועל ממרכז השליטה של משרד הבריאות ומכונה "חמ"ל פייק ניוז". חברי הצוות סורקים את הרשת, לרבות אמצעי תקשורת ממוסדים ורשתות חברתיות, במטרה לאתר מידע שקרי על חיסונים.  

הצוות פועל בגיבוי מחלקת הסייבר של משרד המשפטים, ותוך שיתוף פעולה של חלק מהחברות, על מנת להוריד מהאויר עמודי רשת או קבוצות פייסבוק המפיצים מידע כוזב מזיק בתוך שעות עד יממה.

ראש הצוות, עמית גולדשטיין, מספר כי בדרך כלל המידע הכוזב מופץ לראשונה בטלגרם, שהינה פלטפורמה שנחשבת בטוחה עבור מפיצי המידע ואינה משתפת פעולה עם הרשויות. בשלב זה אין להם מה לעשות אך הם עוקבים אחר המידע שמתגלגל בשלב השני לפלטפורמות אחרות. כאשר הם מאתרים מידע כוזב ויראלי, הם פונים למחלקת הסייבר במשרד המשפטים ואם נקבע כי נעשתה עבירה של מידע כוזב, משרד המשפטים פונה רשמית לפלטפורמה (פייסבוק, גוגל או רשתות אחרות) בבקשה להסיר את התוכן. 

הצוות מתרכז במידע כוזב ויראלי  "לא כל פרסום כוזב מעניין אותנו, גם אם הוא השקרי ביותר מבחינת התוכן - אלא פוטנציאל הנזק שלו מבחינת היקף חשיפה"  מציין גולדשטיין. כמו כן, הצוות מחפש פרסומים כוזבים שמתחזים למידע רשמי, למשל מסמכים שמציגים נתונים מזוייפים של ה-FDA או של חברת פייזר ואף מסמכים הנושאים את לוגו משרד הבריאות.

בשבועות האחרונים חלה עליה נרחבת בהפצת המידע הכוזב על חיסונים. בסקר שהוביל ד"ר עמיאל דרור מהמרכז הרפואי לגליל הנהריה, ובחן את היענות הציבור למבצע החיסונים נתגלה שאנשים רבים, בעיקר צעירים מתחת לגיל 45, שואבים את האינפורמציה שלהם מהרשת. ""קל להפחיד נגד חיסונים ולהפיץ דיסאניפורמציה. ראינו שהרבה אנשים מעצבים את הדעה שלהם על החיסון על סמך מה שהם רואים במדיה החברתית." (מקור: הארץ, מאת: עידו אפרתי).