הרוסים והסינים מכינים נשק למתקפת סייבר משמעותית

אולי יעניין אותך גם

"הרוסים והסינים מנסים להכין נשק למתקפת סייבר משמעותית" מתריע עמוס ידלין, ראש המכון למחקרי בטחון לאומי וראש אמ"ן לשעבר. "הסייבר הוא נשק משמעותי שיכול להפוך ל'פרל הארבור' הבאה."הדברים נאמרו במסגרת כנס "המספרים מאחורי תעשיית הסייבר" שערך בית ההשקעות מגדל שוקי הון. ידלין העריך כי מתקפות הסייבר שזוהו לאחרונה בישראל, וכן מתקפת הסייבר החמורה כנגד גופי ממשל בארה"ב, הן חלק משיתוף פעולה רחב מימדים בין רוסיה, סין ואיראן.

ידלין חשף כי התקיפה בארה"ב, שנעשתה באמצעות פריצה לתוכנת SolarWinds והשתלטות על מערכות של כ-18,000 מלקוחותיה, לרבות סוכניות ממשל מרכזיות בארה"ב, הגיעה למערכות מרכזיות בפנטגון ובמשרד האנרגיה האמריקאי, האמון בין היתר על מערך הנשק הגרעיני. הוא ציין כי מדובר בתקיפה איכותית שכללה "חדירה למערכות תקשורת ונתונים, ללקחים מערכתיים של האמריקאים וגם אולי ל'כפתור אדום' הקשור בהפעלת נשק גרעיני - אך אני לא חושב שהם הגיעו לשם". 

כשנשאל לגבי היערכותה של ישראל לאיום של מתקפת טרור סייבר ופגיעה בתשתיות, ציין כי ההיערכות היא טובה אך הודה כי לא כל הגופים זוכים לאותה הגנה. "ההגנה הטובה ביותר היא לתשתיות הקריטיות, במקומות החשובים כגון במערכות הפיננסיות, במערכות התשתית ובמערכות הביטחון. רוב מערכות ההגנה נותנות מענה מאוד טוב". ידלין אף הדגיש את חשיבות המודיעין בהגנת הסייבר והיכולת לסכל מתקפות בטרם הן מתממשות.

בכיר במערכת הבטחון שהתייחס לדבריו של ידלין, טען כי ההשוואה ל'פרל הארבור' אינה מופרכת. לדבריו, איראן, בתמיכת רוסיה וסין, עברה משלב ההגנה לשלב ההתקפה, כאשר היעדים העיקריים שלה אינם בטחוניים אלא יעדי תשתיות כגון חשמל, מים או תקשורת. הוא ציין כי הדרך להילחם במתקפה כזו היא משולבת וכוללת שימוש במחסומי סייבר למעקב וחיזוי התקפות, חדירה למערכות פוטנציאליות עוינות, מתקפות הרתעה וחיזוק הבריתות הבינלאומיות (מקור: גלובס, מאת: דני זקן).