המדינה: האיסור על פרסום סמוי חל גם על ידוענים באינסטגרם

אולי יעניין אותך גם

היועץ המשפטי לממשלה הגיש לבית המשפט המחוזי בירושלים עמדה עקרונית, לפיה האיסור בחוק הגנת הצרכן על פרסום סמוי (הצגת פרסומת באופן שאינו מבהיר כי מדובר בפרסום) - חל גם על פרסומים באינסטגרם. לפיכך, על המפרסמים בעזרת ידוענים ומשפיעני רשת ליידע את הציבור כי מדובר בפרסומת, באמצעות ציון ברור וחד-משמעי שיופיע במקום גלוי לעין. אין די ב"תיוג" המפרסם או סימון האשטאג של הגורם המממן את הפרסום, אלא נדרשת הבהרה בפתח הפרסום כי מדובר בפרסומת או בפרסום ממומן. 

את עמדתו הגיש היועמ"ש במסגרת בקשות לאישור תובענות ייצוגיות נגד שלל חברות מסחריות, בטענה כי הן מפרסמות את עצמן או את מוצריהן באמצעות סלבריטאים, בין היתר באינסטגרם, מבלי שניתן להבין כי מדובר בפרסומת, ובניגוד לסעיף 7(ג) לחוק הגנת הצרכן. המבקשים טענו כי הפרסומים הסמויים מונעים מהצרכנים להבחין בין תוכן אישי לתוכן פרסומי של הידוענים. 

בעמדת היועמ"ש נמסר כי במאפיינים הייחודים של אינסטגרם, או פלטפורמות אחרות המשלבות פרסומים אישיים ומסחריים, אין כדי לגרוע מהאיסור על פרסום סמוי, ואף ניתן לומר שמטרת האיסור חלה ביתר-שאת ברשת חברתית שבה משתתפים גם קטינים, שהם אוכלוסייה פגיעה אף יותר. מקור: וואלה! עסקים; טוויטר משרד המשפטים.