וואטסאפ כופה שינוי תנאים. ונבהלת מהתגובה

אולי יעניין אותך גם

עדכון: לנוכח הסערה שקמה והזינוק בפניה לאפליקציות מתחרות, וואטסאפ הודיעה ב-15 בינואר שהיא דוחה את חובת ההסכמה לתנאים החדשים למאי 2021.

החל מ-8 בפברואר 2021, מרבית המידע שבידי ווטסאפ על משתמשיה (יחידים ועסקים כאחד) יימסר לפייסבוק ולאינסטגרם לצורכי פרסום ממוקד ובאופן שלא תינתן למשתמשים אפשרות להתנגד לכך. החל ממועד זה, כל משתמש של אפליקציית ההודעות המיידיות יהיה חייב להסכים למסירת המידע לקבוצת החברות של פייסבוק למטרות אלה כתנאי לשימוש באפליקציה. משתמש שלא יסכים - לא יוכל להפעיל את ווטסאפ וחשבונו ייחסם. כך הודיעה ווטסאפ למשתמשיה בימים האחרונים.

הבטחות עבר

ווטסאפ נרכשה על-ידי פייסבוק בשנת 2014. הרכישה עוררה בשעתו מחאות של ארגוני פרטיות בשל החשש משיתוף מידע אישי על משתמשים בין החברות, אולם אז הכחישו החברות שזו כוונתן. כעבור שנתיים, כבר הפכו החברות את מדיניותן והצהירו בגלוי על הכוונה לשתף ביניהן מידע אישי על משתמשים. המהלך עורר סערה והוביל לחקירות, צווי מניעה מינהליים במדינות כמו צרפת וגרמניה, תביעות יצוגיות וקנסות. בעקבות זאת, למשך תקופה קצרה אפשרה ווטסאפ למשתמשים להורות שלא להעביר מידע עליהם לפייסבוק.

חוסר בהירות מובנית

בניגוד להודעת הפרטיות שהיתה קיימת בווטסאפ עד כה, בנוסח החדש הוסר האזכור על האפשרות, שהוצעה בעבר לתקופה קצרה למשתמשים קיימים, להורות שלא לשתף את המידע עליהם עם פייסבוק. בדיווחים עיתונאים הדגישה ווטסאפ שעדכון הפרטיות לא מבשר על שינוי ממשי, משום שממילא היא משתפת מידע עם פייסבוק זה זמן רב לגבי מרבית המשתמשים בעולם – הן אלה שלא הספיקו להתנגד לכך בזמן הקצר בו הוצעה האפשרות והן אלה שהצטרפו לשירות רק לאחר שהאפשרות כבר לא היתה זמינה. אולם הודעת הפרטיות החדשה של ווטסאפ לא מבהירה האם ב-8 בפברואר תבוטל בחירתם של המשתמשים שהספיקו להורות בעבר לווטסאפ שלא לשתף מידע עליהם עם פייסבוק. היא גם לא מבהירה מה דינו של מידע על משתמש שאמנם הורה שלא למסור מידע עליו, אך מקיים קשר ווטסאפ עם משתמש אחר שלא התנגד להעברת מידע עליו לפייסבוק.

המידע האישי שעובר והמשמעויות לעסקים

המידע האישי שעובר בין החברות כולל, בין היתר, את פרטי ההרשמה לווטסאפ (מספר הטלפון של המשתמש), מספרי הטלפון של אנשי הקשר של אותו משתמש, מידע על האינטראקציות של המשתמש באמצעות ווטסאפ עם משתמשים אחרים (כולל אינטרקציות עם משתמשים עסקיים) ועוד. המשמעות היא, למשל, שפייסבוק מודעת לשמות ולטלפונים של מי שיוצר קשר עם חשבונו העסקי של ארגון מסוים, ויכולה כמובן לאפיין אותם כלקוחותיו של אותו ארגון.

מדיניות ווטסאפ מצהירה שתוכן ההודעות והקבצים שעוברים בין המשתמשים מוצפנים מקצה-לקצה. תוכן ההודעות לא אמור להיות זמין אפוא לעיונה וגם לא לעיון פייסבוק. עם זאת, שפע של המידע האופף את ההודעות – הווה אומר, נתוני התקשורת – הוא חושפני ובעל ערך רב. הוא מלמד לא רק על מארג הקשרים החברתי של אדם, אלא פוטנציאלית גם על מאפיינים כדוגמת אזור מגורים (חברות בקבוצות שכונה או בניין, לדוגמה), בעיות בריאות (תקשורת עם רופאים בעלי התמחות ידועה), ענייניו המשפטיים (חלופי מסרים עם עורכי דין) ועוד. כשמידע זה מוצלב עם הנתונים המצויים ממילא בידי פייסבוק וחברותיה, נוצר אפיון אישי מדויק ואינטימי של אדם. בשינויים המחויבים, איפיונים דומים מצטברים גם על חברות ועסקים המתקשרים עם לקוחותיהם באמצעות ווטסאפ.

על פי מדיניות הפרטיות, פייסבוק רשאית להשתמש במידע למגוון מטרות, בהן שיפור השירות וחוויית המשתמש, לרבות הגשת תוכן המותאם למאפייני המשתמש; קידום הבטיחות והאבטחה בכל מוצרי חברת פייסבוק; שיפור וטיוב האינטגרציה בין ווטסאפ לשירותים ומוצרים אחרים שמציעה קבוצת החברות של פייסבוק; מתן הצעות עסקיות רלוונטיות ליחידים ולעסקים (קרי, פרסום ממוקד) וסיוע במימוש והשלמת רכישות ועסקאות הקשורות להצעות כאלה.

המלצה

ארגונים רבים משתמשים כיום בווטסאפ לצרכי מתן שירותים ללקוחות ולעובדים, תקשורת בין הארגון לעובדיו ועוד. עדכון המדיניות של ווטסאפ החל מ-8 בפברואר 2021 אמנם לא מבשר על שינוי או חידוש מהותי לעומת מה שהיה נהוג בווטסאפ עד כה, אולם הוא הביא מחדש לקדמת הבמה והתודעה את סיכוני הפרטיות הכרוכים בשימוש בווטסאפ בשל שיתוף המידע עם פייסבוק. בשל כך, מומלץ לבחון מחדש ולשקול שוב את השימוש באפליקציה לאור החשש הפוטנציאלי השב ומתעורר מפני מפגיעה בפרטיות העובדים ובסודיות העסקית של ארגונים המשתמשים בווטסאפ.