פייסבוק רשאית לחסום את חשבונו של אמיר חצרוני

אולי יעניין אותך גם

בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו פסק שלשום (ב') כי פייסבוק היתה רשאית לחסום את חשבונו של פרופ' אמיר חצרוני, משום שהתכנים שפרסם פוגעים בציבורים שלמים והפרו את תנאי השימוש וכללי הקהילה של פייסבוק פעם אחר פעם.

חצרוני ניהל חשבון פייסבוק בו פרסם תכנים שונים, מעוררי מחלוקת, לגביהם קיבלה פייסבוק דיווחים ותלונות רבות ממשתמשים. בעקבות דיווחים אלה חסמה פייסבוק את חשבונות של חצרוני. בתביעתו, טען חצרוני כי פייסבוק חסמה את חשבונו שלא כדין ועתר להשבת החשבון ולתשלום סכום כספי בגין הנזקים שנגרמו לו. לטענתו. פייסבוק טענה מנגד כי התכנים שפרסם חצרוני הפרו את תנאי השימוש וכללי הקהילה של פייסבוק.

השופט רחמים כהן קבע כי תנאי השימוש של פייסבוק, לרבות כללי הקהילה, מהווים הסכם מחייב בין פייסבוק ובין המשתמשים, לרבות פרופ' חצרוני. התנאים אוסרים על פרסום "דברי שטנה", המוגדרים כהתקפה ישירה על אוכלוסיות מסוימות על בסיס המאפיינים המוגנים של אותן אוכלוסיות. בית המשפט קבע כי התכנים שפרסם חצרוני בעמוד הפייסבוק שלו מכוונים כלפי קבוצות וכלפי אינדיבידואלים, על פי שיוכם לאותן קבוצות, כאשר התייחסות חצרוני לאותן קבוצות נעשית בהתבסס על מאפיינים מוגנים כגון גזע, מוצא אתני, מוצא לאומי, שיוך דתי, נטייה מינית, מין, זהות מגדרית, ונכויות או מחלות קשות. 

בית המשפט קבע כי הפוסטים שפרסם חצרוני מכילים תכנים המבטאים שנאה וזלזול בכבודם של אנשים ושל קבוצות על בסיס מאפיינים עדתיים ועל בסיס מוגבלות פיזית. נדחתה טענתו של חצרוני כי פייסבוק נכשלה בהבנת ההקשר של הסאטירי בתכנים שהעלה. השופט כהן קבע כי החלטת פייסבוק לחסום את החשבון לא נעשתה בחלל ריק או כתוצאה אוטומטית של אלגוריתם שסרק את תוכן הפוסטים וכי פייסבוק קיבלה דיווחים ממשתמשים שקראו את התכנים וסברו שמדובר בתוכן פוגע ושאינו לגיטימי. 

נפסק כי התכנים שפרסם חצרוני בחשבונו עולים כדי "דברי שטנה" האסורים לפי תנאיה של פייסבוק וכי למרות הודעות חוזרות ונשנות שנשלחו אליו, חצרוני המשיך לפרסם תכנים המפרים את מדיניות פייסבוק והיה מודע שהתכנים עלולים להביא לחסימת חשבונו. לא מדובר במקרה חד פעמי, שלגביו ניתן לומר שפייסבוק פעלה באופן שרירותי כלפיו. חצרוני פרסם במודע ובמכוון פרסומים מפרים ועשה זאת באופן חוזר ונשנה, תוך ידיעה כי ההפרות עלולות להביא לחסימת החשבון.

לסיכום נקבע כי חרף ניסיונות חצרוני להציג את התובענה ככזו שעוסקת בחופש הביטוי, הרי שמדובר בתובענה חוזית, לאחר שהפר פעם אחר פעם את תנאי השימוש בפייסבוק. בית המשפט סיכם כי אף אם ניתן היה להתייחס אל חצרוני כדמות סאטירית לכאורה, שמבקשת להפנות אצבע מאשימה כלפי הגזענות בחברה הישראלית, הרי שפייסבוק אינה מחויבת לספק לו פלטפורמה לעשות כן, שעה שמדובר בתכנים אשר עלולים לפגוע במשתמשים אחרים. בית המשפט דחה את התביעה והורה לחצרוני לשלם לפייסבוק הוצאות בסך 29,250 ש"ח.

לעיון בפסק-הדין: ת"א 38104-05-18 חצרוני נ' פייסבוק אירלנד (ניתן ביום 11.11.2021).