הממונה על התחרות: אין ערך לבקשת פירוק נגד פייסבוק בישראל

אולי יעניין אותך גם

אין ערך לזה שרשות התחרות הישראלית תגיש בקשה לפירוק פייסבוק או לביטול הסדרי הפרסום בינה לבין גוגל, גם אם זה יניב כותרות אוהדות בעתונות. כך אומרת הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, בכנס מקוון של המרכז למשפט וטכנולוגיה בראשות פרופ' מיכל גל בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה בנושא "אסדרה של ענקיות האינטרנט: הבטים תחרותיים". הלפרין הזהירה כי נוצר פער חקיקתי רחב בין ישראל לאירופה בנושא הסדרת התחרות וקראה להדביק אותו.

הסיבה לחוסר הטעם בנקיטת צעדים מהסוג שציינה הממונה על התחרות – "יש רשויות שעושות את זה בעולם. עדיין יש יותר משמעות לזה שה-FTC מבקש לפרק את פייסבוק מאשר הרשות הישראלית". היא הגדירה את התביעה האמריקאית כ"ארוע דרמטי". הממונה על התחרות ציינה את המשאבים שרשויות זרות יכולות להקדיש לתיקי-ענק כאלה לעומת אמצעיה המצומצמים של הרשות בישראל: " 40 עורכי דין עבדו על תביעת משרד המשפטים האמריקאי נגד גוגל. לי אין מספר כזה. לכן עלינו לפעול איפה שאנו יעילים ויכולים להביא שינוי".

בהקשר זה פירטה שלושה עקרונות שיניעו את רשות התחרות בישראל לפעול נגד ענקיות האינטרנט –

  • הצרכן הישראלי לא ימצא עצמו בנחיתות לעומת הצרכן באירופה או בארה"ב. במקום שענקיות הדיגיטל גזרו על עצמן כללים בעולם, מרצון או מכורח, הם צריכים לחול גם על הצרכן הישראלי. כך הגיעה רשות התחרות להסכמה להסכמה עם Booking.com בעקבות הסדרים דומים באירופה ולפיה החברה לא תוכל למנוע מבתי מלון המשווקים חדרים באמצעותה להציע מחירים או תנאים עדיפים באתרים מתחרים. "הציפיה שלנו תהיה ששחקנים גלובליים יתאימו את הכללים שלהם גם לכללים הישראלים", אמרה הלפרין.
  • הענקיות הגלובליות צריכות לפעול בישראל לפי חוקי התחרות בארץ, "על כל המשתמע מזה", אמרה עוד. היא ציינה בהקשר זה בדיקה נגד פייסבוק העוסקת במספר מיזוגים שבהם הרשות הישראלית חושבת שהיה על הרשת החברתית להגיש הודעת מיזוג אולם היא לא עשתה זאת. "אין עוד מסקנות", ציינה הממונה על התחרות, "אבל התעלמות של ענקית דיגיטל מדינים בישראל היא קו שאסור שייחצה".
  • כאשר מתגלות בעיות מיוחדות לישראל על הרשות כאן לטפל בזה בלי קשר למה שקורה בעולם. כך לדוגמה רשות התחרות הוסיפה לבחון את מיזוג טאבולה ואאוטבריין על אף שאושר בארה"ב, לנוכח השגות ביחס לעיסקה שהעלו אתרי אינטרנט ישראלים. הבדיקה לא הושלמה לאחר שהצדדים ביטלו את כוונתם להתמזג ומשכו את בקשת המיזוג.

הלפרין ציינה שני נושאים שבטיפולה של רשות התחרות כרגע:

  • הראשון, ניידות של מידע ותאימות של מידע. עניין זה נדון בצוות משותף עם הרשות להגנת הפרטיות. הצוות עומד לפרסם ניר עמדה על חקיקה הנדרשת בענין זה בדומה למה שנעשה ב-GDPR ובחקיקה בקליפורניה.
  • השני, platform to business – כללי ההתנהגות של הפלטפורמות כלפי עסקים הנבנים עליהן (כגון מוכרים באמזון, מפרסמים ב-AIRBNB וכו'). לדברי הממונה על התחרות נקבעת רגולציה באירופה בנושאים אלה שראוי לאמץ אותה בישראל. "נוצר פער חקיקתי דרמטי מול אירופה ועלינו להדביק אותו", אמרה.