הממשלה שוקלת לחייב התקנת יישומון קורונה. האם במקום איכוני השב"כ?

אולי יעניין אותך גם

ראש הממשלה נתניהו הורה לבחון בשבוע הקרוב איך ניתן לחייב אזרחים להשתמש ביישומון "המגן 2" או בכלים דיגיטליים אחרים כתנאי לכניסה לקניונים, מרכזי קניות ומקומות עבודה. כך מדווח Ynet (מאת איתמר אייכנר).

שר המדע, יזהר שי, והשר להשכלה גבוהה, זאב אלקין, התבקשו להציע כיצד להגדיל דרמטית את השימוש ביישומון ולמצוא פתרון לאיתור מגעים עבור הרשויות, "כך שאפשר להחליף את כלי האיכון של שב"כ באופן שלא יפגע בפרטיות המשתמשים", נאמר בדיווח.

שר הבריאות יולי אדלשטיין מצוטט בידיעה כמי שאמר כי "אני רוצה להוסיף אמצעים דיגיטליים אבל אני חייב לומר שבנושא הזה אני מרים ידיים. אי אפשר להחדיר את 'המגן 2'. זה לא עבד באף מדינה באחוזים הנדרשים. היישומון מצוין, אבל לא מורידים אותו".

law.co.il מעיר שזה כמו לכתוב נוח בשבע שגיאות -

  • "זה לא עובד באף מדינה באחוזים הנדרשים" - מחקר שנערך לאחרונה על ידי חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד בשיתוף עם גוגל, מצא שיישומונים לניטור קירבה יעילים בכל שיעור של אימוץ. לדוגמה, המחקר מצא שצווים רפואיים מצוידים היטב ביחד עם חדירה של יישמונים ל-15% בלבד מהאוכלוסיה יכולים להפחית את התחלואה במדינת וושינגטון, ארה"ב, ב- 15% ואת התמותה ב-11%. בנוסף, במדינות שונות (אנגליה, אירלנד, סינגפור, איסלנד ועוד) מדווחים אחוזי חדירה גבוהים מאד כאשר יישומון לניטור מגעים מאומץ על ידי 35% ויותר מהאוכלוסיה הבוגרת.
  • "היישומון מצוין אבל לא מורידים אותו" - קודם כל, לא מצוין אלא מרובה תקלות טכניות, תהליך התקנה מסורבל, התרעות שווא, כילוי סוללה ועוד. שנית, דווקא מורידים - 2.6 מיליון איש הורידו את המגן (כ-37% מבעלי הסמאטרפונים בישראל) אבל רק 1.05 מיליון השאירו אותו מותקן. למה? ראה מעלה.

לעומת זאת, שר הבריאות דייק באבחנה הבאה, לפי הידיעה - "מי שחושב שבחקיקה אפשר לפתור את זה - אני לא מסכים איתו. החודשים האחרונים הוכיחו שלא הצלחנו ליצור שיתוף פעולה עם הציבור".

נחכה ונראה מה ייצא מהיזמה החדשה. בגילו, law.co.il חושד שאת איכוני השב"כ לא יבטלו אבל לחייב התקנת יישומונים - יחייבו.