פייסבוק תובעת חברות ישראליות: קצרו נתוני משתמשים

אולי יעניין אותך גם

פייסבוק הגישה תביעה בארה"ב נגד שתי חברות ישראליות בטענה שהפעילו מבצע בינלאומי לקציר נתונים (data scraping) משירותים ואתרי אינטרנט רבים ובהם פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, יוטיוב ואמאזון. לטענת פייסבוק, החברות, אספו נתונים של משתמשי פייסבוק למטרות "מודיעין שיווקי" בניגוד לתנאי השירות של פייסבוק.

המדובר בשתי חברות ישראליות ברנד טוטאל (.BrandTotal Ltd) ויונימניה (.Unimania Inc). הראשונה מציעה פלטפורמת מודיעין תחרותית, המספקת בזמן אמת תובנות וניתוח נתונים במדיה החברתית, המאפשרים למקד את תקציב הפרסום בהזדמנויות חדשות, לפקח על מגמות, שינויים ו"איומים חדשים" מצד המותגים המתחרים ולייעל את הפניות והתוכן השיווקי. השניה, מציעה למשתמשיה אפשרות גישה לרשתות החברתיות בדרכים שונות.

תביעת פייסבוק מתמקדת בשני תוספים שהחברות מציעות - "עדכון מודעות" של יונימניה ו- "UpVote" של ברנד טוטאל.

"עדכון המודעות" מאפשר למשתמשי האפליקציה לשמור מודעה שראו בפייסבוק לזמן מאוחר יותר. עמוד התוסף חושף, כי משתמשים שיבקשו לעשות שימוש בתוסף ולשמור מודעות, יצורפו לכלי המעשיר במידע אישי אודותם את מנוע הפרסום שמשמש את לקוחות יונימניה. UpVote לעומת זאת מציע הטבות וכרטיסי מתנה בגין שימוש במדיה החברתית ואתרי קניות ומתן פידבק על הקמפיינים המקוונים שמנוהלים על ידי המותגים הגדולים.

פייסבוק טוענת, כי שני התוספים פועלים בניגוד להגנותיה מפני קציר נתונים ובניגוד לתנאי השימוש שלה. לדברי התביעה, כאשר משתמשים מתקינים את התוספים ולאחר מכן מבקרים באתרי פייסבוק, התוספים מתקינים באופן אוטומטי תוכנות הדולות מידע אישי על אודותם המשתמשים, כגון שמם, שם המשתמש, מין, תאריך הלידה, פרטי מיקום ועוד. הפרטים מועברים לשרת משותף של שתי החברות. מקור: Tech Crunch (מאת שרה פרץ וטאק וויטאקר).