למרות ההבטחות: גוגל אוספת נתוני מיקום מאפליקציות מעקב לקורונה

אולי יעניין אותך גם

כשגוגל ואפל השיקו טכנולוגיה לניטור קירבה בין חולי קורונה למי שבאו איתם במגע, הן הצהירו שהטכנולוגיה מעוצבת לפרטיות. אולם מתברר שמשתמשי האפליקציה במערכת ההפעלה של אנדרואיד נדרשים להפעיל את איתור המיקום שלהם (GPS) כתנאי לשימוש בה.

זה לא מה שאמרו לנו בהתחלה: אפל וגוגל, שפיתחו סטנדרט לניטור-קירבה מבוסס בלוטות', הרי הודיעו שלא יהיה צורך לשתף עם הרשויות מידע על מיקום המשתמשים. למעשה, שירותי בריאות של מדינות כמו בריטניה שניסו לעקוף את המגבלות שהן ולשלב ניטור מיקום עם ניטור קירבה, נכשלו כישלון חרוץ.

להפתעתן של מספר ממשלות שנעתרו למגבלות של אפל וגוגל (גם אם לא בשמחה), מתברר ששימוש באפליקציה במערכת ההפעלה של אנדרואיד דורש הפעלה ושיתוף של נתוני מיקום עם גוגל. שווייץ ודנמרק מפצירות בגוגל לשנות זאת, בנימוק שיש לאפשר למשתמשים ליהנות מהאפליקציה ללא דרישות נוספות או תלות בשירותים דוגמת GPS (נראה שפרטיות עוזרת למכור, law.co.il מהמהמם מתחת לשפם בסיפוק).

דובר גוגל ענה בתגובה שהאפליקציה אינה עושה שימוש בנתוני המיקום אלא רק מנתחת נתונים על בסיס קרבה בין שני אנשים שאחד מהם נשא קורונה באמצעות טכנולוגית בלוטות' (bluetooth). הנתונים מתועדים על גבי מכשירי המשתמשים עצמם ולא על שרת או מאגר מידע חיצוני. עם זאת, מומחים התריעו, כי גוגל יכולה לעשות שימוש בנתוני המיקום תוך הצלבה ושימוש ב - Wifi, נתוני רשת האינטרנט ומשואות בלוטות' (bluetooth beacons), דרך כלי דיוק המיקום של גוגל (Google Location Acuracy). 

חוקרי פרטיות ואבטחת מידע הביעו חשש ממתן כוח עצום שכזה לענקיות טכנולוגיה ולהפרת מקבילית הכוחות בין שתי החברות לממשלות. מקור: ניו יורק טיימס (מאת נטשה סינגר).