אמנסטי מציגה: המדינות שעוקבות באופן הכי פולשני אחרי אזרחים בגלל הקורונה

אולי יעניין אותך גם

בחריין, כווית ו... נורווגיה הן המדינות שמנהלות את המעקב הפולשני ביותר אחר האזרחים בעקבות מגפת הקורונה. כך טוען ארגון Amnesty השבוע לאחר שסקר את יישומוני המעקב במדינות אירופה, המזרח התיכון וצפון אפריקה. שעות בודדות לפני פרסום המחקר הצהיר הממשל הנורווגי, באופן בלתי תלוי, כי יפסיק את השימוש ביישומון.

על פי המחקר, שלושת היישומונים עורכים מעקב "חי" אחר המיקום של האזרחים תוך הורדה של נתוני GPS בתכיפות יתרה לשרת ממשלתי ריכוזי. נוסף על השימוש ב-GPS, היישומונים של בחריין וכווית יכולים להתממשק עם "צמיד Bluetooth" המאפשר לממשלה לוודא שמי שחב בבידוד לא השאיר את המכשיר הסלולרי מאחוריו. אם לא דיי בכך, היישומונים אוספים גם את מספר תעודת הזהות או מספר הטלפון של המשתמש, כך שכל גורם ממשלתי יכול לזהות אותו בנקל.

מי שעוד זכתה לביקורת חריפה היא קטר, שם נעשה שימוש ביישומון Qatar’s EHTERAZ שבאמצעותו אפשר לבצע מעקב אקטיבי אחר כל אדם על פי שמו. בחודש שעבר נמצאה ביישומון פרצת אבטחה שחשפה מידע רגיש על כמיליון משתמשים. גם בצרפת, איסלנד ובאיחוד האמירויות אמסטי סברה שאף על פי שהשימוש ביישומוני המעקב נעשה באופן וולונטרי ורק אדם שרוצה בכך מתקין אותם, חוסר השקיפות לגבי שמירת המידע וניהולו מטיל צל כבד על התנהלותם.

"לא יתכן שמעקב שכזה ראוי או נדרש, גם לא בהקשר של בריאות הציבור. לטכנולוגיה תפקיד משמעותי במאבק במגיפת הקורונה, אבל אסור שהממשלה תזלזל כך בזכות של האזרחים לפרטיות"' סיכם את הדברים קלאודיו גוורניני (Claudio Guarnieri), יו"ר Amnesty International’s Security Lab. מקור: Amnesty International