לכוון את המצלמות המותקנות במערכות התחבורה החכמות לעבר הכביש כך שלא ילכדו את הולכי הרגל או את כניסות הבתים ברחוב; לכייל את רזולוציית הצילום כך שלא תאפשר זיהוי ביומטרי של המצולם – אלה חלק מהמלצות הרשות להגנת הפרטיות בטיוטת "מדריך הגנת הפרטיות בגופי תחבורה בעידן הדיגיטלי" שפורסם אתמול להערות הציבור.
הרשות פרסמה את המסמך כדי להגדיר את הסיכונים לפרטיות בתחבורה בעידן הדיגיטלי ולספק לגופים ולחברות העוסקות בכך כלים נגישים להתמודדות עם סיכונים אלה.
בין הסיכונים שמערכות התחבורה החכמות מייצרות, המסמך מונה בין היתר איסוף נתונים מופרז, ריבוי נותני שירותים ופיזור מידע שיוביל לשימוש לא ראוי בנתונים. הרשות מתריעה כי חברות וארגונים רבים בתחום נתקלים בקשיים ביישום הוראות חוק הגנת הפרטיות, וכתוצאה מכך נוצר במקרים רבים פער בין הרצון לקיים את הוראות החוק לבין יישומו בפועל.
המדריך מפרט את העקרונות המנחים בתכנון והפעלה של השירותים בתחום התחבורה, בדגש על תכנון לפרטיות ושקיפות. הרשות מבהירה לגופי התחבורה כי עליהם להביא לידיעת הציבור את הפרטים המהותיים הנוגעים לשימוש במידע אישי, לרבות השימושים שיעשו במידע והאמצעים הננקטים לאבטחתו. היא ממליצה לעצב את מערכות המידע להגנה אופטימאלית על הפרטיות, לצמצם את איסוף המידע האישי על המשתמשים.
המסמך מדגיש את חובתם של גופי התחבורה לקיים את תקנות אבטחת מידע, ובין היתר לנהל מסמך הגדרות מאגר ולבצע סקר סיכונים. בנוסף, יש במסמך תקציר של ממצאי סקר משתמשים המבטא חוסר אמון של רוב המשתתפים בשמירת הפרטיות של גופי התחבורה.
התייחסויות והצעות בנוגע לטיוטת המדריך ניתן לשלוח לכתובת הדוא"ל ppa@justice.gov.il עד ליום 14.06.2020. מקור: הרשות להגנת הפרטיות.