מכתב חריף לשר המשפטים: הרשות להגנת הפרטיות מושתקת ולא נשמעת

אולי יעניין אותך גם

בעוד שישראל נוקטת בעקבות הקורונה צעדים שיש להם השלכה חריפה על הזכות לפרטיות, קולו של הרגולטור על הפרטיות - הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים - מושתק ואינו נשמע. בעקבות זאת פנו היום שורה של מומחים מתחומי המשפט, החברה, הטכנולוגיה והמידע במכתב חריף לשר המשפטים, אמיר אוחנה, מ"מ מנכ"ל משרד המשפטים סיגל יעקבי והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט: לדבריהם, "יום אחד, הקורונה תעבור מן העולם. אי אפשר שהפרטיות והרשות, נציגתה מטעם המדינה, יעלמו עוד לפניה".

"אנו מבקשים להתריע בפניכם כי מי שמשתקים ומקטינים את הרשות להגנת הפרטיות בימים האלה – יגלו שאין לה עוד מעמד לאחריהם", מזהיר המכתב. "מי שלא רוצים אותה מעורבת בהליכים החשובים ביותר שננקטו אי פעם בישראל כלפי פרטיותם של אזרחי המדינה, יפגמו ללא תקנה באמון האזרחים באותם הליכים; מי שמדירים את הרשות ממעורבות בפעילות הממשלה בזמני חירום, ימצאו שאין חברה או ארגון במגזר האזרחי-פרטי המוכנים לקבל את סמכותה בימי שגרה"

המכתב מתריע כי מאז החלטת הממשלה שהסמיכה את השב"כ לסייע למשרד הבריאות במאבק בקורונה, הודרה הרשות להגנת הפרטיות ממעורבות של ממש בחקיקת החירום וגיבוש האיזון בין הזכות לפרטיות לבין שלום הציבור ובריאותו. לדבריו, "הרושם הנוצר ברור לכל צופה, והוא כבר מהדהד ברשתות חברתיות ובשיח הציבורי: יש כביכול בממשלה מי שמבקש להשתיק ולשתק את הרשות. יש לכאורה בממשלה מי שאינו רוצה שהפרטיות תקבל את המקום המגיע לה בזמן שנדונים אמצעים דרקוניים למאבק בנגיף הקורונה. יש למראית עין במדינה מי שאינו רוצה שהזכות החוקתית לפרטיות "תפריע לו".

בין החותמים על המכתב - פרופ' מיכאל בירנהק מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב, נשיאת איגוד האינטרנט פרופ' קרין נהון, דר. תהילה שוורץ אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, עו"ד יורם הכהן שהקים את הרשות להגנת הפרטיות ועמד בראשה במשך למעלה משש שנים, פרופ' אור דונקלמן מבית הספר למדעי המחשב באוניברסיטת חיפה, עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח וגם - גילוי נאות - עו"ד חיים רביה מ-law.co.il. 

"הדעת נותנת שבעת הזאת משרד המשפטים יערב ביתר שאת את הרשות בגיבושה של חקיקת החירום ויאפשר לה להביע עמדה עצמאית, שתישמע גם מחוץ לכותלי הממשלה", אומר המכתב. "קולה של הזכות החוקתית לפרטיות חייב לצלצל בבירור בזמנים אלה: באופן זה גם תעודד המדינה את אמון הציבור בצעדיה". המכתב מציין שהשתקת הרשות מתרחשת בזמן שבמדינות אחרות בכלל, ובאיחוד האירופי בפרט, מתקיים שיח עירני מאד בדבר האיזון בין הפרטיות לבריאות הציבור. בשיח זה, הרשויות המדינתיות והכלל-אירופאיות להגנת הפרטיות מביעות את עמדתן ברבים, בלי כחל ושרק, ומסייעות בגיבוש אמצעי התחקות דיגיטליים אחר חולי קורונה שהם בעת ובעונה אחת חיוניים למלחמה במגפה ומכבדים את הזכות לפרטיות. "אמצעים כאלה אי אפשר לגבש בישראל כשקולה העצמאי של הרשות להגנת הפרטיות מושתק ולא נשמע".