עתירה לבג"ץ: על המדינה לחדול לפנות לפייסבוק בבקשות להסרת תוכן

אולי יעניין אותך גם

האגודה לזכויות האזרח בישראל וארגון עדאלה (המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל) הגישו עתירה לבג"ץ בה עתרו כי יורה לפרקליטת המדינה (מחלקת הסייבר) לחדול מפניות לפייסבוק או לגוגל בבקשת לחסימה או הסרה "וולונטרית" של תכנים. העותרים טוענים כי מנגנון הפנייה של המדינה לענקיות הטכנולוגיה יוצר אכיפה אלטרנטיבית ופוגע בזכות לחופש הביטוי ולהליך הוגן, ללא הסמכה חוקית.

שירות הביטחון הכללי, אמ"ן וגורמי חקירה אחרים משתתפים בהסדר לא פורמלי שבין משרד המשפטים לפייסבוק ולגורמים נוספים, לפיו המדינה פונה לרשת החברתית בבקשה להסיר תכנים שלדעתה מהווים עבירה. 

העותרים טוענים כי מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה פועלת במסלול המכונה "אכיפה אלטרנטיבית במסלול וולונטרי", במסגרתו היא מבקשת הסרת והגבלת גישה לתכנים וכן הגבלה וחסימה של משתמשים, על-בסיס חשד בלבד, ללא צו שיפוטי ומבלי שניתנה אפשרות לאדם שפרסם את התוכן להשמיע את טענותיו.

המדינה טענה כי אין מדובר בהפעלת סמכות שלטונית וכי גוגל ופייסבוק אמורות להסיר תכנים כאלה גם ללא פניית הפרקליטות (מפני שהם מהווים הפרה של תנאי השימוש של גופים אלה).העתירה מציינת כי לפי דו"ח של הפרקליטות משנת 2018, המדינה הגישה לספקיות תוכן כ-14 אלף פניות עם בקשות הסרה, כן רובן המכריע - 90% - נענו בחיוב. מקור: TheMarker (מאת רפאלה גויכמן).