ביהמ"ש דחה את בקשת האגודה לזכויות האזרח לעיין ברשימת האתרים שנחסמו

אולי יעניין אותך גם

בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו דחה אתמול את בקשת האגודה לזכויות האזרח בישראל, שביקשה לעיין בתיק בית המשפט שבמסגרתו ניתן צו חסימה ל-1,700 אתרי פדופילה, שהיו נגישים למשתמשי אינטרנט מישראל. 

צו החסימה (כמו גם ההחלטה בבקשת העיון) ניתן על-ידי השופט בני שגיא לפני כחודשיים, בעקבות פעילות משותפת של מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, המטה הלאומי להגנה על קטינים ברשת והאינטרפול, וזאת מכוח חוק הסמכויות לשם מניעת ביצוע עבירות באמצעות אתר אינטרנט, שנכנס לתוקף לפני כשנתיים. 

פרקליטות המדינה אפשרה לאגודה לעיין במסמכי התיק שאינם חסויים, אך התנגדה למסירת כתובות האתרים שנחסמו, בנימוק כי פרסום הרשימה יאפשר לפדופילים להגיע לאותם אתרים, דבר שיחמיר את הפגיעה, לרבות באינטרסים הציבוריים שלהגנתם הוצא הצו. 

עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה טען בדיון כי חוק הסמכויות כולל מנגנון של בקרה ציבורית, שהקנה מעמד מיוחד לארגונים כדוגמת האגודה ואיגוד האינטרנט הישראלי. עו"ד פינצ'וק הסביר שללא עיון ברשימת האתרים שנחסמו אין לארגונים אפשרות לוודא שהאתרים נחסמו כדין. עו"ד פינצ'וק ציין כי עם כל הכבוד לעבודת הפרקליטות "יש כאן מנגנון רב עוצמה, שהוא מושא ללחצים חיצוניים, ועם כל האי נעימות, צריך להבין שהדברים מתישהו משתבשים". 

בהחלטתו כתב השופט שגיא כי "אין חולק כי קיימת חשיבות ציבורית בניהול מנגנוני פיקוח ובקרה על החלטות הרשויות השונות, ואין אף חולק כי האגודה לזכויות האזרח פועלת במתחם ביקורתי זה, ומטעמים ראויים". אולם, הוא החליט כאמור לדחות את בקשת העיון, כיוון שהפצת רשימת האתרים תסב פגיעה קשה לאינטרס שלמענו הוחלט על חסימתם.

במהלך הדיון האגודה התריעה גם על כך שכל ההחלטות על חסימת אתרים (לא רק בתיק הנדון) אינן מתפרסמות, ובפתח הדיון אישר השופט שגיא שמדובר בתקלה שיש לתקן. בקשת עיון נוספת של האגודה, ביחס לתיק במסגרתו נחסם אתר של "ארגון טרור", הועברה לעיון השופט שנתן את החלטת החסימה. מקור: האגודה לזכויות האזרח.