שנה ל-GDPR: עליה במודעות וקושי ביישום

אולי יעניין אותך גם

לציון שנה לכניסת ה-GDPR לתוקף, פרסמה הנציבות האירופית תוצאות של שני סקרים - האחד נועד לאמוד את מודעות הציבור לתקנות החדשות והשני את מידת יישום התקנות בפועל. נמצא כי למרות העלייה במודעות, היישום נתקל בקשיים והרגולטורים נדרשים לפעול ביתר שאת לצמצום הפערים.

הסקר הראשון מצא כי יותר משני שליש מהארופאיים שמעו על התקנות אך רק כשליש מבינים במה הן עוסקות. מבין הזכויות שהתקנות מקנות לנושאי המידע, בקשות המימוש הרבות ביותר הן הזכות להתנגד לדיוור ישיר (24%), הזכות לגישה למידע אישי (18%) והזכות לתקן מידע אישי שגוי (16%). רק 13% מנושאי המידע קוראים את מדיניויות הפרטיות במלואן. 66% ציינו כי הסיבה העיקרית לכך אורכן הגדול מדי. כ-56% ממשתמשי הרשתות החברתיות ניסו לשנות את הגדרות הפרטיות שלהם.

הסקר השני בחן את היערוכתם של ארגונים לתקנות החדשות. חלקם טענו כי הרגולציה משתמשת במונחים שאינם ברורים דיים כמו "סיכון גבוה" לנושאי המידע. ארגונים רבים סבורים שהתקנות עלולות לפגוע בחדשנות במיוחד לנוכח פרשנות מחמירה לסעיף בהן העוסק בקבלת החלטות באופן אוטומטי ללא מעורבות אנושית. חשש נוסף הוא כי הביקוש הגבוה לממוני הגנת פרטיות (DPO) וההיצע הנמוך דוחקים חברות למנות אנשים שאינם מוכשרים לכך.

לדברי הנציבה האירופית למשפט, צרכנים ושוויון מגדרי, וורה יורובה, אנשים רבים מדי לא מודעים לזכויותיהם ולא מנצלים את האפשרויות לשנות את הגדרות הפרטיות שלהם. הנציבה ציינה כי האיחוד ישיק קמפיין לעידוד ניהול תצורה נכון של הגדרות הפרטיות.