נהלי הרישוי של קוואלקום מפרים את דיני ההגבלים העסקיים

נציבות הסחר הפדרלית בארצות-הברית (ה- FTC), הגוף הפועל לעידוד התחרות ולהגנה על צרכנים, פרסם הצהרה שעניינה בהחלטת בית המשפט הפדרלי המחוזי בצפון קליפורניה, לפיה נוהלי הרישוי של חברת Qualcomm עבור שבבי המודמים מתוצרתה מפרים את דיני התחרות ומהווים תחרות לא הוגנת. 

"ההחלטה כי הפרקטיקות של קוואלקום מפרות את חוקי ההגבלים העסקיים היא ניצחון חשוב לתחרות במגזר מפתח של המשק. צוות ה- FTC יישאר ערני להתנהגות חד-צדדית של חברות טכנולוגיה הפוגעות בתהליך התחרותי". כך לדברי ברוס הופמן, דירקטור לשכת התחרות בנציבות. 

בית המשפט מצא כי קוואלקום השתמשה במונופול שלה בתחום שבבי המודם כדי לאלץ יצרני סלולר כמו אפל, Huawei וסמסונג להתקשר בהסכמי רישוי פטנטים לא הוגנים. זאת, למרות שהפטנטים של קוואלקום נחשבים בחלקם כפטנטים שחיוניים לסטנדרטים בתעשייה (Standard-essential patents) בתחום של טלפונים חכמים ולכן מחויבים להינתן בתנאים הוגנים, סבירים ולא מפלים ("fair, reasonable, and nondiscriminatory - "FRAND). התנהלות זו של קוואלקום הקשתה על המתחרים ופגעה בצרכנים.

בתוך כך, בית המשפט נעתר לבקשת הנציבות והוציא צו מניעה קבוע שמורה לקוואלקום, בין היתר, שלא לחייב את לקוחותיה לקבל רישיונות פטנטים על מנת לרכוש שבבים מהחברה. ההחלטה קובעת גם כי קוואלקום תהיה תחת פיקוח הכולל דיווחים שנתיים על תאימות ל-FTC במשך שבע שנים. מקור: FTC.