ישראל: ניתן לקחת בכוח טביעת אצבע מחשוד כדי לפתוח טלפון

אולי יעניין אותך גם

בית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר למשטרת ישראל לקחת בכוח טביעת אצבע מחשוד, על-מנת לפתוח את מכשיר הטלפון החכם שלו. החלטתה של השופטת טלי חיימוביץ הותרה לפרסום לאחרונה, כשבועיים לאחר שניתנה במסגרת חקירתו של חשוד בסחר בסמים, על-מנת לאתר ראיות בטלפון שלו בניגוד לרצונו. החשוד, שנעצר לאחר שהחזיק 37 גר' של חשיש, סירב לפתוח את הטלפון בנימוק כי זו זכותו להימנע מהפללה עצמית.

ההחלטה ניתנה במעמד צד אחד, תוך שהיא הופכת החלטה שניתנה בבית המשפט השלום בעניין זה, במסגרתה דחתה השופטת אפרת בוסני את בקשת המשטרה. השופטת חיימוביץ קבעה כי מעת שניתן צו לעיון בטלפון, ניתן "להפעיל כח סביר" כדי לקבל את טביעת האצבע של החשוד לצורך חיפוש חיצוני, "שאינו פוגע יתר על המידה בזכויות החשוד". מקור: הארץ (מאת יהושע (ג'וש) בריינר).

law.co.il מזכיר כי בית משפט פדרלי מחוזי בקליפורניה פסק לפני שלושה שבועות כי לא ניתן להכריח נחקרים לפתוח את הסמארטפונים שלהם במסירת אמצעי הזיהוי הביומטריים שלהם. בית המשפט דחה בקשה לצו חיפוש במסגרת חקירה על סחיטה שנעשתה באמצעות פייסבוק, בה קורבן העבירה נסחט כי אם לא ישלם יפורסם צילום וידאו 'מביך' שלו. בית המשפט התבקש לצוות על אלה הנוכחים במקום שאליו נועד הצו, לפתוח את הטלפונים שלהם באמצעות זיהוי פנים, טביעת אצבע וקשתית העי ן. בע וד בית המשפט מצא כי קיימת תשתית ראייתית מספקת כדי לקבל צו לחיפוש בנכס בו נמצאים האנשים, הוא קבע כי אין למשטרה סמכות לפתוח את הטלפונים שמצויים בו באמצעות אילוץ הנוכחים להשתמש באמצעי הזיהוי הביומטרי שלהם.