האם ממשלת צרפת גזלה שלא כדין את שם המתחם צרפת.קום?

ז'אן נואל פרידמן, אמריקאי יליד צרפת, תובע את ממשלת צרפת וגורמים נוספים בטענה כי גזלו שלא כדין את זכויותיו בשם המתחם france.com, בו החזיק כ-24 שנים. פרידמן רשם את שם המתחם בשנת 1994, באמצעות הרשם Web.com, והפעיל תחתיו אתר המיועד לפרנקופילים. במהלך השנים בהם החזיק את שם המתחם פיתח פרידמן את עסקיו תחת שם המתחם ואף שיתף פעולה עם גורמים צרפתים רשמיים רבים, כגון הקונסוליה הצרפתית בלוס-אנג'לס ומשרד החוץ הצרפתי.

בשנת 2015 משרד החוץ הצרפתי פתח בהליכים נגד פרידמן במדינה, על-מנת לקבל לחזקתו את השליטה בשם המתחם france.com. בשנת 2017 קבע בית המשפט בפאריס כי שם המתחם מפר את חוק סימני המסחר הצרפתי. בהתבסס על פסיקה זו פנו נציגי הממשל הצרפתי לרשם Web.com ודרשו ממנו כי יעביר לידיהם את הזכויות בשם המתחם. לפני כחודש וחצי העביר הרשם את הזכויות בשם המתחם למשרד החוץ הצרפתי, באופן חד-צדדי, ללא כל פיצוי או הודעה מוקדמת על כך לפרידמן.

לפני כשבועיים פתח פרידמן בהליכים בבית המשפט הפדרלי בוירג'יניה, ארה"ב, במטרה להשיג בחזרה את השליטה בשם המתחם. הנתבעים הם הרפובליקה הצרפתית, ממשלתה, שר החוץ הצרפתי, סוכנות תיירות ממשלתית וחברת VeriSign (המנהלת את מרשם שמות המתחם בסיומת com). פרידמן טוען בתביעתו כי במשך למעלה מ-20 שנה הנתבעים לא הביעו כל התנגדות לשימוש שלו בשם המתחם, ואף שיתפו איתו פעולה והכירו בו כמומחה בתחום התיירות. 

פרידמן טען כי הנתבעים לא פנו אליו כדי להסדיר את השימוש בשם, או לקבל רישיון בו, אלא בחרו לנצל לרעה את מערכת המשפט הצרפתית על-מנת לתפוס את שם המתחם ללא פיצוי או תמורה, תחת הנחת מוצא שגויה כי הזכויות בשם שייכות להם כי הוא כולל את המילה "france". מקור: ars Technica (מאת סיירוס פאריבר).