יפן: ספקית האינטרנט חסמה אתרים פיראטיים ונתבעה על פגיעה בפרטיות

אולי יעניין אותך גם

עו"ד יפני הגיש תביעה נגד ספקית האינטרנט המקומית NTT, וזאת בשל החלטתה לחסום את הגישה לשלושה אתרים פיראטיים. עורך הדין, יואיצ'י נקזאווה, הוא לקוח של ספקית הגישה. תביעתו מתבססת על הטענה כי על מנת-לחסום את הגישה לאתרים פוגעת ספקית הגישה בפרטיות משתמשיה, בניגוד לחוק המקומי.

ממשלת יפן הדגישה לאחרונה את כוונתה לנקוט מהלכים לריסון הפיראטיות ברשת ולפני כשבועיים הודיעה על הפעלת אמצעי חירום לאיתור אתרי אינטרנט הכוללים תוכן פיראטי. הממשלה אף הצהירה כי היא מתכוונת להביא לחסימת האתרים. התובע טען כי הממשלה פנתה לספקיות האינטרנט בכדי שיסייעו לה ביישום המדיניות החדשה, אך זאת ללא הסמכה מפורשת בחקיקה, וכי NTT נעתרה לבקשת הממשלה.

ספקית האינטרנט עצמה הצהירה כי תסייע בצעדי חירום זמניים וקצרי טווח, לפחות עד שצעדים משפטיים הקשורים בחסימת אתרים יצאו לפועל. בנוסף, מסרה כי תבצע חסימת DNS לשלושה אתרים פופולריים שציינה הממשלה - Mangamura, AniTube! ו-MioMio וכן כי תגביל את הגישה גם לאתרים נוספים במידה ותתבקש לעשות כן על ידי הממשלה. 

בתביעתו לבית המשפט המחוזי בטוקיו עתר נקזאווה כי NTT תפסיק באופן מידי את חסימת האתרים. לטענתו, על ספקית הגישה "לרגל" אחר חיבורי האינטרנט של לקוחותיה בכדי לברר האם הם מנסים לגשת לאותם אתרים בעלי תוכן פיראטי, וזאת ללא כל בסיס משפטי. לפי הדיווח, חוק הטלקומוניקציה היפני קובע שהתקשורת המסופקת על-ידי ספק גישה אינה אמורה להיות מצונזרת (סעיף 3 לחוק); וכן הוא נועד להבטיח את ההגנה על פרטיות המידע שעובר בתקשורת שמספקת הספקית (סעיף 4 לחוק). גם סעיף 21 לחוקה היפנית קובע כי "חופש ההתאגדות וההתאחדות, הביטוי, העיתונות וכל צורות הביטוי האחרות מובטחות. לא תישמר שום צנזורה ולא תיפגע הסודיות של אמצעי תקשורת כלשהם". 

בנוסף, טען נקזאווה כי ספקית הגישה מפרה את החוזה בינה לבין לקוחותיה, שכן זה אינו כולל כל תנאי המאפשר לספקית הגישה להפריע באופן שרירותי לתקשורת שהיא מספקת.  נקזאווה אינו יוצא כנגד חסימת האתרים כשלעצמה, אלא כנגד הפרת החוקים הנ"ל והסכם ההתקשרות. לטענתו, אכן יש להגביל אתרים המכילים תוכן פיראטי, אך אין זה אומר שניתן לפעול בכל דרך שהיא בכדי להשיג מטרה זו. מקור: AnimeFeminist (אנימה הראלד) ו-TorrentFreak (מאת אנדי).