אורן חזן, אייל גולן, "ממים" ולשון הרע

אולי יעניין אותך גם

איך חוברים יחדיו חבר הכנסת אורן חזן, הזמר אייל גולן, "ממים" המתפרסמים בפייסבוק ותביעת לשון הרע? לכך נדרש לאחרונה בית המשפט השלום בתל-אביב. השופט עדי הדר קבע כי על בית המשפט לשלוח מסר ברור לכל מי שחושב שכיכר העיר החדשה היא שדה הפקר והורה לנתבע, שפרסם "מם" שביזה את התובעת, לפצותה ב-15,000 ש"ח.

התובעת טענה כי הנתבע פרסם פוסטים ויראליים בפייסבוק במטרה להשפיל ולבזות אותה. עיקר המחלוקת עסקה בתמונה שצולמה בשנת 2010 בפאב תל-אביבי, שבה התובעת מצולמת יחד עם ח"כ אורן חזן. תמונה זו פורסמה בתקשורת בתפוצה נרחבת בהקשר של המעשים שיוחסו לחזן. התובעת טענה כי הנתבע ערך את התמונה כך שיצר ממנה "מם" (Meme) בתוספת הכיתוב "בסך הכל רציתי אבא". לטענתה האדם הסביר מקשר בין הביטוי הזה לפרשה שבה נכרך שמו של הזמר אייל גולן, כאשר אביו הורשע בעבירות מין בנערות ובגירה (גולן צוטט כאומר "רציתי אבא - וטעיתי").

ביהמ"ש קבע כי הנתבע פרסם תמונה וכיתוב שגרמו לביזוי והשפלת התובעת עוד קודם לכן, על-ידי פרסומה בהקשר לפרסומים שליליים שייחסו לח"כ חזן סרסרות, תוך שהוא ער להקשר הבעייתי, אך מצא להוסיף שמן למדורה על-ידי יצירת קישור נוסף, הפעם לאמירה של אייל גולן, שבעת פרסום הכיתוב נצרבה בתודעה כמתייחסת לפעילות עבריינית מינית שיוחסה לאביו.  

בית המשפט הדגיש כי עניינה של התובעת והאפשרות שתיפגע כלל לא עמדו לנגד עיני הנתבע, שידע כי הוא עלול לפגוע בה. נקבע כי לנתבע היה חשוב לשתף בהקדם האפשרי באמצעות הרשת החברתית את כל העולם בהגיגיו השנונים, ואין בכך פסול, אלמלא, בדרך, הוא עשה שימוש בגברת אלמונית, ללא כל מחשבה נוספת, שמא בכך הוא פוגע בה על לא עוול בכפה.

השופט הדר ציין כי הדין צועד עם חידושי הטכנולוגיה וכיום כמעט לכל אחד יש גישה לכיכר העיר, היא הרשת החברתית. די בהקלדה של מספר משפטים וצירוף תמונה ממאגר כלשהוא, כדי לפגוע קשה בזולת. אין כל סיבה להקל ראש בעוצמה של יכולת זו. להפך, על ביהמ"ש לשלוח מסר ברור לכל מי שחושב שכיכר העיר החדשה היא שדה הפקר. לעיון בפסק-הדין המלא: ת"א 13512-09-15 גרייבר נ' ציפריס (ניתן ביום 27.7.2017).