שרת המשפטים: ההסתה ברשת היא הדלק המרכזי של גל הטרור

אולי יעניין אותך גם

שרת המשפטים, איילת שקד, נשאה דברים בכנס בנושא טרור והסתה ברשת, שנערך כחלק משבוע הסייבר באוניברסיטת ת"א. בנאומה ציינה שקד, בהתייחס לגל הטרור שפרץ בישראל בשנת 2015, כי הדלק המרכזי שהניע את המפגעים בגל טרור זה היה ההסתה והשבח למפגעים ברשתות החברתיות ובאינטרנט. שקד הדגישה כי הדבר התגלה כתוצאה מבדיקת חשבונות הרשתות החברתיות ושימושי האינטרנט של המפגעים לאחר מעשה, או כתוצאה מתחקורם על-ידי השב"כ. 

לדברי השרה, התופעה של זן טרור חדש, המתודלק באינטרנט, "נובעת מאופיו של מרחב הסייבר, שהפך את העולם לשכונה אחת קטנה. ספקיות השירות הפכו כל פועל לדובר; כל אזרח באיראן לבעל השפעה בישראל ובארצות הברית; כל פעיל דאע"ש למגייס אזרחים אירופאיים לטרור. ואם לא די בכל, כל אותם מסיתים יכולים ליהנות מאנונימיות מסוימת, בחלקים ניכרים של מרחב הסייבר. זוהי בפירוש לא תעודת כבוד; זוהי תעודת עניות".

שקד הדגישה כי למעשה נוצרת פגיעה בריבונות, שכן יכולת המדינה לשמור על ביטחונה הפנימי מתערער בגלל אופן ניצול תכונות מרחב הסייבר לרעה על-ידי המסיתים ותומכי הטרור. שקד הנחתה את אנשי משרדה לפעול במספר מישורים, לרבות הקמת כוח משימה בין-משרדי לאיתור תכנים מסיתים ולהגשת בקשות להסרתם; מתן דגש לשיח מול ספקיות האינטרנט הגדולות; קידום חקיקה בנושא; ועוד.

השרה ציינה בנוסף כי קיבלה לאחרונה משר המשפטים הגרמני את הצעת החוק הגרמנית שאמורה לעבור השבוע בנושא. לדבריה, ההצעה מפורטת ומחמירה וכוללת מספר קריטריונים, כך שתוכן שמוגדר כ"לא-חוקי" לפי ההצעה הוא תוכן אשר מפר סעיפים ספציפיים בחוק העונשין הגרמני.

בסיכום דבריה קראה שקד לאנשי משפט והטכנולוגיה לחשוב וליזום פיתרונות יצירתיים למיגור התופעה של הסתה, אלימות ושנאה במרחב המקוון. מקור: משרד המשפטים.