ביהמ"ש העליון: חיפוש בטלפון נייד מחייב צו שיפוטי

אולי יעניין אותך גם

נשיאת ביהמ"ש העליון, השופטת מרים נאור, דחתה היום בקשת רשות ערעור שהגישה התביעה הצבאית. בקשת רשות הערעור נגעה לפסק-דינו של בית הדין הצבאי לערעורים, שקבע כי הפקת ראיות מטלפונים ניידים של חיילים, רק משום שהסכימו לכך, היא פסולה. בהחלטה, דחתה הנשיאה נאור גם את עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שהודיע כי הוא תומך בעמדת התביעה הצבאית שלפיה מותר לחפש בטלפון הנייד של חייל נחקר שהסכים לכך, גם אם לא הוצא צו שיפוטי בעניין. 

בפסק הדין של בית הדין הצבאי, שביחס אליו הוגשה בקשת רשות הערעור, נקבע כי לא ניתן להפיק במעבדה ראיות מטלפונים של חיילים על בסיס הסכמתם וכי היה על חוקרי מצ"ח לקבל צו חיפוש מביהמ"ש. ביה"ד זיכה את החייל שבעניינו הוגש הערעור, לאחר שזה הורשע במספר עבירות סמים בערכאה הדיונית. 

השופטת נאור תהתה בפני הנוכחים בדיון מדוע הנושא לא קודם במסגרת חקיקה וציינה כי הסוגיה המשפטית סבוכה. לדבריה, "טלפון זה הרבה יותר מלהיכנס לבית, זה להיכנס עמוק לנשמה". בסופו של יום, השופטת נאור דחתה את בקשת רשות הערעור וקבעה כי - "לא ראינו מקום לקיים רשות ערעור בנושא שלפנינו. בית הדין הצבאי לערעורים קבע כי לא ניתנה הסכמה של המשיב לחיפוש בטלפון הנייד שלו. תהא אשר תהא הכרעתנו בשאלה העקרונית, האם הסכמתו של חשוד מספקת לערוך חיפוש בטלפון הנייד, שאלה זו תישאר תיאורטית, ולא תשפיע על תוצאות ההליך". מקור: הארץ (מאת גילי כהן).