נפסק: פיצוי על לשון הרע בהודעה פרטית בפייסבוק

אולי יעניין אותך גם

אז כולנו רוצים לדעת קודם כל כמה (9,000 ש"ח פיצוי ועוד 9,000 ש"ח הוצאות משפט ובסה"כ, לא מעט, 18,000 ש"ח) ואחר-כך על מה (על-כך שהנתבע כינה את התובע "גנב" בהודעה פרטית בפייסבוק מסנג'ר) ובסוף איך זה הגיע לידיעת התובע אם מדובר בהודעה פרטית (ועל השאלה הכה מעניינת הזו אין תשובה בידיעה :).

מעשה שהיה כך היה: הנתבע, אברהם אשכנזי, לא היה שבע רצון מהאופן שבו תיארה אשת התובע, נסים הדס, את אבי-הנתבע בספר שכתבה. במסגרת צ'אט פרטי במסנג'ר עם קרובת משפחה שלו כתב הנתבע את ההתייחסות הבאה להדס התובע: "ולאדון הנכבד איש רב פעלים גנב לא קטן: ניסים הדס — המממן של הספר...". נו, זה הספיק. חוק איסור לשון הרע, התשכ"א-1961 קובע שדי בכך שפרסום הגיע לאדם אחד זולת הנפגע כדי שיקום לשון הרע. 

שופטת בית משפט השלום בכפר-סבא, מרב בן־ארי, קבעה כי "הגדרתו של אדם כגנב במסגרת התכתבות אישית עם קרובת משפחה בפייסבוק אינה מעשה של מה בכך... הנתבע לא ציין מלים אלה באופן תמים, אלא התכוון להכתים את מעשיו של התובע, ואף הודה שעשה כך במכוון. לטעמי, הכינוי 'גנב' הוא כינוי פוגעני שפוגע בשמו הטוב של האדם, ואדם סביר היה מביא עניין מעין זה לבית המשפט".

עם זאת, השופטת קבעה כי מן ההיקף המצומצם של הפרסום והעובדה שלשון הרע הופצה לאדם אחד בלבד מבלי שהוכח בפניה שהועברה הלאה, נגזר גם פיצוי צנוע יחסית: "אני סבורה כי הנזק שנגרם לתובע אינו גדול במיוחד. לא הוכח כי מידת הפגיעה בתובע ובשמו הטוב היא גדולה ומשמעותית. הדברים יועדו לאדם אחד, לקרובת משפחה, ולא הוכח בפני שהפרסום הופץ לאחרים, או כי הנתבע אמר את הדברים או רשם אותם לאחרים". מקור: דה מרקר (מאת יסמין גואטה). לעיון בקובץ פסק-הדין: תא"מ 42232-06-16 הדס נ' אשכנזי.