ארה"ב: מחלוקת משפטית על שימוש בטכנולוגיה לאיכון חשודים

אולי יעניין אותך גם

שופטת פדרלית בכירה בארצות-הברית קוראת לרשויות האכיפה לחשוף פרטים על השימוש שהן עושות בטכנולוגיה ייחודית לצורך איכון טלפונים סלולריים של חשודים בזמן אמת ללא צורך בפניה לחברות הסלולר. מדובר בשיטה בה מכשיר האיכון, המכונה "חתול ים" (Stingray), מתחזה לאנטנה סלולרית וגורם לטלפונים סלולריים בקרבתו להתחבר אליו באופן שמאפשר למשטרה המפעילה את המכשיר לאתר את המיקום המדויק של חשודים בזמן אמת. 
 
הסוגיה נדונה בפסק דין שעסק בחשוד שנאשם בהחזקת נשק שנתפס באמצעות הטכנולוגיה השנויה במחלוקת. הנאשם הלין נגד שיטת החיפוש בטענה כי היא לא חוקתית. הוא גם טען שהמשטרה הטעתה את בית המשפט בבקשתה להוציא צו חיפוש נגדו משום שהיא נתנה לבית המשפט להבין כי הצו נועד לאפשר לה ליצור קשר עם חברת הסלולר כדי לאתר אותו, מבלי שהזכירה את השימוש ב'חתול ים'.  

בית המשפט, בדעת הרוב, נמנע מלדון בגופה של שאלת החוקתיות של השימוש ב'חתול ים'. שופטי רוב הסבירו כי "לאדם חשוד, שהוצא נגדו צו חיפוש והוא במקום ציבורי לא יכולה להיות ציפיה לגיטימית לפרטיות, והוא אינו יכול להתלונן על הדרך בה המשטרה איתרה אותו". אך דעת מיעוט חריפה של נשיאת בית המשפט הפדרלי לערעורים בשיקגו (7th Circuit) הדגישה כי על הרשויות להסביר כיצד עובדת הטכנולוגיה על מנת שבית המשפט יוכל לבחון כיצד היא שונה מטכנולוגיות איכון סטנדרטיות והאם היא פוגעת בזכות החוקתית לפרטיות משום שהיא חודרת באופן פולשני מדי למידע הנמצא במכשירים סלולריים. גורמי אכיפה נמנעו עד כה מלחשוף מידע ממשי על טכנולוגית "חתול ים" גם כאשר הסתרת המידע הובילה למחיקת כתבי אישום נגד חשודים. מקור: courthousenews (מאת: לוריין ביילי).