הצנזורה דורשת לאשר ידיעות בטחון בפייסבוק ובלוגים

בלוגרים ומפעילי של דפי פייסבוק בולטים נדרשים להגיש ידיעות לביקורת מוקדמת של הצנזורה הצבאית - כך מגלה הארץ (מאת גילי כהן). בימים האחרונים פנתה הצנזורית הצבאית הראשית, אל"ם אריאלה בן-אברהם, לכ-30 בלוגרים ומפעילי עמודים בדרישה שיגישו לאישור ידיעות העוסקות בעשרות נושאים העוסקים בענייני צבא וביטחון או במידע על האויב.

law.co.il מציין כי הצנזורה הצבאית פועל מכוח תקנות ההגנה (שעת חירום), 1945 אשר לפיהן  "הצנזור רשאי לאסור בצו בדרך כלל או במיוחד לפרסם חומר שפרסומו היה עשוי, או עלול להיות עשוי, לפגוע, לדעתו, בהגנתה של ישראל או בשלומו של הציבור או בסדר הציבורי" יוצא שלפי נוסחן חלות התקנות ממילא גם על פרסום שאיננו בכלי תקשורת ממוסד. בנוסף קובעות התקנות כי "כל אדם, המפרסם כל חומר מתוך הפרת צו לפי התקנה הזאת, ובעליו ועורכו של כל פרסום שבו שנתפרסם, והאדם שכתב, הדפיס, צייר או שרטט את החומר, יאשמו בעבירה על התקנות האלה". 

לפי הידיעה בהארץ, יוסי גורביץ, המפעיל את הבלוג "החברים של ג'ורג'" כתב בחשבון הטוויטר שלו אמש כי הצנזורה הצבאית הודיעה לו שהיא "דורשת לראות מראש את הפוסטים והסטטוסים" שהוא כותב ביחס לצה"ל ולמערכת הביטחון. הוא ציין כי אינו מתכוון לציית לדרישה ואף מתכוון לבחון האם יש בידו כלים משפטיים לפעול נגד המהלך.

גילי כהן מדווחת שעד כה נבחנו הפרסומים ברשת בדיעבד, על ידי מערכות ניטור ממוחשבות - ואילו כעת נדרשת הגשה מוקדמת לאישור הצנזורה. מדובר בשינוי מדיניות, המוגדר בצנזורה כהתאמתה לעידן האינטרנט.