ארה"ב: שירותי מוזיקה מקוונים ישלמו יותר תמלוגים

אולי יעניין אותך גם

פאנל שופטים פדראליים מטעם ה- Copyright Royalty Board האמריקאי, החליט על העלאת שיעור התמלוגים שישלמו תחנות רדיו מקוונות, דוגמת פנדורה, לחברות התקליטים, במהלך חמש השנים הקרובות. ה- Copyright Royalty Board הוא גוף פדראלי הקובע את גובה התמלוגים המשולמים בארה"ב לבעלי זכויות עבור רישיונות סטטוטוריים הניתנים מכוח חוק זכויות היוצרים האמריקאי.

בהתאם להחלטה, פנדורה ותחנות רדיו מקוונות אחרות ישלמו לחברות התקליטים סך של 17 סנט עבור כל 100 השמעות של שירים בתבנית Streaming, להם מאזינים משתמשים שאינם משלמים דמי מנוי עבור השירותים. מדובר בעלייה של 3 סנט ביחס לתעריף הנוכחי, העומד על 14 סנט ל-100 השמעות. שירותים מקוונים הגובים דמי מנוי ממשתמשיהם, יידרשו לשלם 22 סנט עבור כל 100 השמעות, ירידה של 3 סנט לעומת הסכום ששילמו עד כה. משמעות ההחלטה, שתיכנס לתוקף בשנה הבאה, היא כי השירותים האמורים יידרשו לתשלום מיליוני דולרים נוספים לחברות התקליטים ולאמנים המבצעים, עבור השימוש ביצירתם. בשנה שעברה שילמה פנדורה 44% מהכנסותיה, למעלה מ- 400 מיליון דולרים, כתמלוגים עבור השימוש בהקלטות.

הסכום שקבע ה- Royalty Board נמוך בהרבה מהסכומים שדרשה תעשיית המוסיקה. SoundExchange, הארגון שהוקם על-ידי התאחדות חברות התקליטים בארה"ב (RIAA) על מנת לעסוק בתמלוגים המתקבלים משידורי רדיו אינטרנטי, דרש מפאנל השופטים לקבוע את סכום התמלוגים על 25 סנט לכל 100 השמעות. בתגובה להחלטה, מסר בכיר בפנדורה כי מדובר בהחלטה מאוזנת, שהשירות יכול לעבוד איתה ולצמוח ממנה. מנגד, SoundExchange הביעה את אכזבתה מההחלטה וציינה כי התעריף שנקבע אינו משקף את מחיר השוק למוזיקה. ההחלטה אינה חלה על שירותי Streaming on Demand, דוגמת Spotify, המאפשרים למשתמשיהם לבחור בדיוק לאילו יצירות ברצונם להאזין. כמו כן, ההחלטה אינה עוסקת בתמלוגים אותם יש לשלם למחברי היצירות (להבדיל מהתשלום אותו יש לשלם לבעלי הזכויות בהקלטות הראשיות של היצירות, המצויות לרוב בבעלות חברות התקליטים). תמלוגים אלה ייקבעו בהחלטה נפרדת. מקור: הניו-יורק טיימס (מאת בן סיסריו).