המחוזי בת"א: על גוגל להסיר תוצאות חיפוש שקריות

גוגל מחויבת להיענות לבקשות להסרת תוצאות ממנוע החיפוש שלה כאשר מדובר בפרסומים מובהקים של לשון הרע - כך פסק בית המשפט המחוזי בתל-אביב בערעורו של עו"ד עמי סביר על החלטת בית משפט השלום בשנה שעברה.

הפרשה החלה לאחר שעו"ד עמי סביר ייצג את לשכת עורכי הדין בהליכים משמעתיים שהיא ניהלה נגד עורך דין אחר. עורך הדין האחר הורשע בחמש פרשיות שונות בבית הדין למשמעת של הלשכה. החלטת בית הדין למשמעת פורסמה באתר court.org.il. בשלב מסוים, החל שמו של עו"ד סביר להופיע בדף תוצאות החיפוש בגוגל, תחת הכותרת "הינו עו"ד אשר הורשע בחמש פרשיות שונות". הקישור בגוגל הוליך מהכותרת להחלטה המשמעתית שפורסמה באתר court.org.il. עו"ד סביר טען כי מי שצופה בדף התוצאות של גוגל מקבל את הרושם כי עו"ד סביר הוא זה שהורשע באותן פרשיות.

לאחר שמפעיל court.org.il סרב לבקשת עו"ד סביר להסיר את הפרסום הפוגעני, עו"ד סביר הגיש לבית משפט השלום תביעה נגדו ונגד גוגל. בהחלטתו, השלום קבע כי מפעיל האתר נושא באחריות על לשון הרע ובד-בבד, "אין לחייב את גוגל, כמנוע חיפוש, באחריות לפרסום תוכן מאמר המפורסם ע"י האתר המפרסם, צד שלישי".

בפסק הדין הטרי של בית המשפט המחוזי, שכאמור הפך את החלטת בית משפט השלום, נקבע כי מרגע שגוגל ראתה שמפעיל האתר "אינו פועל לתיקון העוולה, היתה צריכה להיעתר לדרישה להסרת המידע מהר ככל האפשר. משלא עשתה כן, היא אינה יכולה ליהנות מחסינות או מהגנה שאיננה לבעלי אתרים אחרים". בית המשפט הבהיר כי חובת ההסרה חלה על אתר חיפוש ב"מקרי קיצון" כמו זה בעניינו של עו"ד סביר, שאז חל נוהל "הודעה והסרה" שהשתרש בפסיקת בתי המשפט בארץ.

בית המשפט המחוזי קבע עוד כי גוגל ומפעיל האתר ישאו יחדיו בפיצוי בסך 80,000 ש"ח שנפסק לעו"ד סביר וכן בהוצאות משפט בסך 10,000 ש"ח. עו"ד סביר הביע שביעות רצון מפסק הדין והסביר כי "לפסק הדין חשיבות מעשית רבה, מכיוון שפעמים רבות מנוע החיפוש האוטומטי של גוגל גוזר מאתרי אינטרנט כותרות ומקטעים כדי להציג כותרת תמציתית, שמתברר כי היא מטעה ומציגה תוכן פוגע, ופסק הדין נותן מענה בהטילו אחריות על גוגל. מצער הדבר כי גוגל לא הסירה ולא חסמה עד היום, גם לאחר פסק הדין, את הכותרת המוציאה את דיבתי, אף שברור לגוגל לחלוטין כי תוכן הדברים מהווה לשון הרע ביחס אלי". מקור: דה-מרקר (מאת: אפרת נוימן).