פרארי, מעריצים, פייסבוק וכסף גדול בתביעה חדשה

בית משפט במדינת קליפורניה יידרש בקרוב לתביעת מיליונים שהגישו אב ובנו, תושבי שוויץ, נגד יצרנית מכוניות הספורט פרארי ומפעילת הרשת החברתית פייסבוק. התובעים טוענים כי פרארי ופייסבוק חברו יחדיו על-מנת לגזול מהם את השליטה בשני עמודי מעריצים פופולאריים שפתחו בפייסבוק ולהם כ- 16 מיליון עוקבים.

התובעים, אוליבר וסמי ואסם, אומרים בתביעה שבשנת 2008 פתחו שני עמודי מעריצים בפייסבוק - האחד למכוניות פרארי והשני לקבוצת המירוצים של פרארי בפורמולה 1. לאחר שהקימו את עמודי המעריצים ניסתה פרארי לדבריהם להקים עמודי מעריצים משלה, אך אלו לא זכו לפופולאריות רבה. לפיכך, פנתה פרארי לפייסבוק ובעזרתה השיגה את הרשאות הניהול הנדרשות להפעלת עמודי המעריצים של התובעים במקביל לתובעים עצמם. בהמשך לכך ניהלו פרארי והתובעים מגעים ביחס לניהול העמודים, עד שבשנת 2012 הודיעה פייסבוק לתובעים כי מעמדם כמנהלי העמודים נשלל וכי מעתה הם יוגדרו כיוצרי תוכן בלבד (content creators). בשנה שעברה נשללה גישת התובעים לתוכן העמודים בכללותה.

התובעים טוענים כי השקיעו אינספור שעות בניהול העמודים ויצירת תוכן שפורסם בהם ומבקשים מביהמ"ש לחייב את הנתבעות בלפחות מחצית שווי העמודים שיצרו. התובעים העריכו כי השווי של כל מי שעוקב אחר העמוד הוא בין 174 ל- 1,000 דולרים ביחס להכנסות מפרסום. בהתחשב במספר העוקבים (כ- 16,000,000) מדובר בהרבה כסף.

כלליה של פייסבוק עצמה קובעים כי משתמשי הרשת החברתית רשאים ליצור עמודי מעריצים, כל עוד הם אינם מתיימרים להציג עצמם כפועלים בשם החברה או הדמות הרלבנטית ומבהירים כי אין מדובר בעמוד רשמי. מקור: Automotive News (מאת אדוארד פטרסון).