האם ספקי הגישה ידווחו באילו אתרים גלשנו?

לפני כשבועיים וחצי הודיע משרד התקשורת לספקי הגישה לאינטרנט בישראל כי הוא שוקל לבצע "אסדרה בעניין אתרים ותכנים פוגעניים באינטרנט", בדרך של תיקון רישיונות ספקי הגישה.

במכתבו של מאיר בן-בסט, מנהל תחום בכיר פיקוח צרכני במשרד, הוא מציין כי מבדיקה שערך המשרד עולה כי שיעור המנויים המקבלים מספקי הגישה שירותי סינון אתרים ותכנים פוגעניים (שירות שכבר כיום נדרשים הספקים להציע ללא תשלום ללקוחותיהם) עומד על "בין שברי אחוזים לאחוזים בודדים".

עוד מציין המכתב כי משרד התקשורת סבור כי הדבר נובע מחוסר מודעות בציבור הרחב, הן ביחס לסכנות הקיימות ברשת האינטרנט והן ביחס לאמצעים שיכולים לסייע להתגונן מפניהן (ללא תשלום). 

מכתבו של בן-בסט מתאר את השינויים הנרחבים שמעוניין המשרד להכניס ברישיונות הספקים ביחס לאספקת שירות יעיל וחינמי של סינון אתרים ותכנים פוגעניים ברשת. הספקים יידרשו להציע למנויים את השירות בשתי דרכים: הן בהתקנה מקומית והן באמצעות מערכות ספק הגישה (ללא צורך בהתקנה מקומית), לבחירת המנוי. 

הספקים יחוייבו להציע את השירות לכל סוגי התקני הגישה, לרבות מחשבים נייחים, ניידים, מחשבי כף יד, טאבלטים וגם טלוויזיות חכמות. על השירות להתאים לדפדפנים הנפוצים שמציין המשרד - כרום, אקספלורר, מוזילה, ספארי ואופרה. שפות ממשק הניהול של השירות יהיו עברית, ערבית, רוסית ואנגלית. בנוסף, נאסר כי השירות יפגע בחוויית הגלישה של המנוי בהיבט של קצב הגלישה.

השינויים גם מרחיבים מאוד את חובת היידוע של הספקים ללקוחותיהם ביחס לשירותים שעליהם להציע, בין היתר במסגרת עלוני מידע מודפסים, אתרי האינטרנט של הספקים (למשל חובה להציב בסרגל הניווט הראשי של האתר קישור בשם "גלישה בטוחה בחינם"), הסכמי ההתקשרות עם הלקוחות ועוד.

ניתן להניח כי הנושא שיעורר את מרב המחלוקת והתרעומת הציבורית הוא דרישת המשרד כי הספקים יאפשרו למנויים אפשרויות שליטה ובקרה מרחיקות לכת, לרבות "שליחת דוחות למנוי אודות שעות הגלישה והאתרים בהם בוצעה הגלישה לתיבת דואר אלקטרוני שנקבעה על ידי המנוי, בתדירות יומית, שבועית או חודשית, על פי בחירתו של המנוי".

מתן אפשרות זו תאפשר לכאורה לבעל המנוי (האדם או הגוף המשפטי החתום על ההסכם מול ספק הגישה) לקבל באופן יומי דיווחים אודות האתרים אליהם גלשו כל אלו המשתמשים ברשת (בין אם מדובר בבני הבית - בעל/אישה, ילדים, שוכרי משנה, משתמשים שהתחברו לרשת האלחוטית של בעל המנוי, או עובדי החברה שהמנוי נרשם על-שמה).